רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

images

איך נמצא יציבות בעידן של בלבול? על המשמעות הרוחנית של המשכן

תרומה (שמות כה:א-כז:יט )

מאת רחל זיכרמן

יעקב אבינו מסמל לנו את החיבור בין השמים לארץ. בין ערכי התורה לבין הארציות, החומר והגשמיות של ארץ ישראל. הוא מלמד אותנו לעשות אינטגרציה מושלמת

תהיתם אולי מהי מידת ההדדיות והקשר בין ערכי התורה לבין שמירת אמונים לאידיאולוגיה שלנו לארץ ישראל? נראה, כי בפרשת תרומה, נוכל למצוא את התשובה המיישבת את השאלות שהוצגו.

פרשת תרומה פותחת את סדרת הפרשיות המתארת את בניית המשכן וכליו. בין הבולטים בכלים הם ארון הברית, שלחן לחם הפנים, המנורה והמזבח. כלים אלו התאימו הן למשכן והן לבית ראשון ושני. מתוך הפסוקים עולה, כי האל ציווה למשה לעשות את כלי המשכן בלשון יחיד זולת הארון. וכשמתואר כיצד לעשות את עצי המשכן מוסיף הפסוק ה' הידיעה. משמע שמדובר על עצים מסוימים ומוכרים. עצים אשר נשתלו בארץ ישראל על ידי אב האומה השלישי, יעקב אבינו.

"ועשו ארון עצי שיטים... ועשית בדי עצי שטים...ועשית כפורת זהב טהור...ועשית שניים כרובים... ועשית שלחן עצי שטים...ועשית מנורת זהב... ועשית את הקרשים למשכן". 

כלי המשכן מהווים במהותם סימבוליות לערכים נרכשים. הכלי הראשון, הארון המסמל את התורה. השלחן את העושר, מזבח הזהב את הכהונה והמנורה מסמלת את החכמה. כמאמר הגמרא: "הרוצה להחכים – ידרים" (תלמוד בבלי, מסכת בבא בתרא, דף כ"ה ע"ב). אם כן מובן מדוע הארון א. מופיע הראשון בסדר הכלים ו-ב. אלוקים מצווה עליו בלשון רבים. ערך התורה הוא מעל הכל ולכולם. התורה – מונגשת לכלל היהודים באשר הם. לא משנה לאיזו קהילה אתה משתייך, מה אתה שומר וכמה, מהן  נטיותיך הפוליטיות או אפילו כיצד אתם מגדירים תא משפחתי אידיאלי. לכל אחת ואחד מאיתנו יש חלק מסויים בתורת ישראל. חלק יקר, חלק המהווה עוגן ויציבות במציאות החיים העכשווית שלנו. שווה לשמור עליו, כמילות התפילה בתפילת שחרית "ותן חלקנו בתורתך". אנו מבקשים מאלוקים שנמצא את החלק שלנו, המדויק.

לא זו אף זו. בדיוק כמו שעם ישראל נשא את עצי השיטים אותם נטע יעקב אבינו בארץ הבחירה ארבעה דורות קודם יציאתם ממצרים, כך עלינו מוטלת האחריות לקחת ולשאת את ערכי ארצנו ועמנו. את המחויבויות העולות ממגורנו על אדמת הארץ הקדושה. או לחילופין, לשמר את המסורת הארצישראלית לאלו הגרים מעברו של הים התיכון.

יעקב השאיר לבניו צוואה, בה ציווה עליהם לקחת את הקרשים מהארזים שהוא נטע בארץ ישראל. עצי השיטים עומדים במצב הכן, מיועדים לקדש את שאמר "ועשו לי מקדש - ושכנתי בתוכם". בני ישראל יכלו לקחת עצים משמונים הדקלים שהיו במדבר. לשם מה עליהם לטרוח ולסחוב עצים ממצרים לאורך כל דרך לכתם במדבר? ללמדך, שיש לשמור ולשמר את האידיאולוגיה של אהבת ארץ ישראל לאורך הדורות.

יעקב אבינו הוריש לנו מסר בעל ערך עצום. בזמן בלבול, מבוכה או תהייה באילו ערכים להיתפס, התשובה ברורה. אלו, אותם הורישו לנו אבות האומה בארץ ישראל. יעקב אבינו מסמל לנו את החיבור בין השמים לארץ. בין ערכי התורה וחלקי התורה השייכים לכולם לבין הארציות, החומר והגשמיות של ארץ ישראל. הוא מלמד אותנו לעשות אינטגרציה מושלמת. לקחת את ערכי הארץ ומהם לבנות הקרשים – את הכלים לעבודת השם במשכן. הא בהא תליא, הקדוש ברוך הוא, תורת ישראל וערכי ארץ ישראל.

שנזכה!

רחל זיכרמן היא שליחה מטעם ארגון "תורה מציון" במוסקבה.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן