לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




יצירת מרחב לאהבה

יצירת מרחב לאהבה

אהבה אמיתית דורשת מאתנו לקבל את השני כפי שהוא, מבלי להקרין עליו את החלומות והפנטזיות שלנו.

מאת

יחסי שליטה אינם מבטאים אהבה. היהדות מלמדת אותנו כי אהבה היא יצירת מרחב פנימי למען אדם אחר ונתינה מעצמך לאותו אדם. רק כששני אנשים נותנים זה לזה ועוזרים זה לזה, מתוך מערכת יחסים של כבוד הדדי והתחשבות, הם יכולים לחוות את העוצמה והנס של אהבה אמיתית.

איך כל זה מסתדר עם הפסוק הידוע בתורה, הקובע ש"והוא ימשול בך" (בראשית ג:ט"ז)? האם אין זה המקור וההצדקה לשליטת הגבר באישה? התשובה היא לא - ההפך הוא הנכון. התורה אומרת לנו שזוהי קללה ולא נורמה, לא האידיאל אליו יש לשאוף. אנו אחראים לבטל את הקללה זו, כפי שהטכנולוגיה המודרנית בחקלאות מבטלת את הקללה של "ארורה האדמה בעבורך… וקוץ ודרדר תצמיח לך... בזיעת אפיך תאכל לחם" (בראשית ג:י"ז-י"ט).

הקללה של שלטון הגבר באישה מבוטלת על ידי יחסי האהבה השוררים ביניהם

אנו רואים כיצד הקללה של שלטון הגבר בוטלה ביחסי האהבה של כל האבות והאמהות היהודיים.

אלוקים אומר לאברהם: "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה" (בראשית כ"א:י"ב). התורה שבעל פה לימדה כי פסוק זה מציין שהחוש הנבואי של שרה היה חזק מזה של אברהם. גם את רבקה אי אפשר לתאר כמשועבדת לבעלה יצחק. הייתה זו רבקה ששכנעה באומץ את בנה יעקב להתחפש לאחיו המניפולטיבי עשיו, ולגשת לפני יצחק העיוור כדי לקבל את הברכה. לרבקה הייתה התבונה לדעת שהיה זה באמת יעקב שראוי לברכה וכי עליה להתערב במה שקורה, כדי לעזור ליצחק להבין את האמת המרה לגבי ערמומיותו של עשיו.

אנו מוצאים גם כי כשיעקב רצה לעזוב את בית חמיו, היה עליו לבקש את הסכמת נשותיו רחל ולאה. הוא לא היה מוכן לקבל החלטה כזו ללא דעתן והסכמתן.

תלמידה שלי, בהיותה עדיין בשלב ההיכרויות, נפגשה עם בחור שפירש את קללת השליטה הגברית כסטנדרט אידיאלי למערכת יחסים. בפגישה הראשונה הוא שאל אותה, "את אוהבת לבשל?"

"לא", היא ענתה. "אני שונאת לבשל".

"אוקיי, אז את אוהבת לנקות?"

"לא!"

"מה לגבי כביסה?"

"ממש לא".

היא ראתה שתשובותיה מזעזעות אותו, לכן אמרה, "אני יכולה לשאול אותך משהו?"

"בוודאי".

"זה ראיון עבודה?"

ברור לגמרי שהבחור לא חיפש אישה, אלא עוזרת בית. נשים נוטות לעשות את אותה הטעות כשהן שואלות על מצבו הכלכלי של הגבר ועל סיכויי הקידום שלו בעבודתו.

אז מה אנחנו מחפשים?

כבר בפסוקי הפתיחה של התורה נאמר לנו כי אדם הראשון נוצר בצלם אלוקים. ומהו אותו צלם? אדם הראשון היה למעשה גבר ואישה – יישות אחת שכללה את שני המינים. "ויברא אלוקים את האדם בצלמו, בצלם אלוקים ברא אותו זכר ונקבה ברא אותם" (בראשית א:כ"ז).

באיחוד הזה בין הגבר לאישה, באחדות ההפכים, אדם הראשון שיקף את דמות אלוקים – אחדות הכוללת בתוכה שוני ועדיין נשארת אחת.

זהו מושג חשוב ביותר. אדם בודד אינו משקף את דמות השם; אולם אדם המאוחד עם אדם אחר כן משקף אותה. לכן, עד שלא נשאיר מרחב אליו נוכל לצרף אדם אחר ונאפשר לאותו אדם לעשות את אותו הדבר עבורנו, לא נשיג את האחדות המשקפת את דמות צלם אלוקים.

בתורה כתוב כי לאחר שנוצר האדם אמר אלוקים, "לא טוב היות האדם לבדו".

אלוקים מחליט כי האדם זקוק ל"עוזר", אולם חולף זמן בטרם נוצרת חווה. במקום זאת, נבראות כל הציפורים והחיות והאדם מתבקש לקרוא בשמותיהן. בסופו של דבר, מספרת לנו התורה כי הוא לא מצא עזר כנגדו ביניהן.

מה הקשר בין מתן שמות לכל החי לבין מציאת עוזר?

המדרש מסביר כי אלוקים שיחק את תפקיד השדכן. אלוקים פשוט ארגן לאדם הראשון פגישות עם כל בעלי החיים בגן. ואדם יצא לפגישות. ובכן, תארו לעצמכם שם את אדם עומד בלובי של מלון גן עדן. הוא מחכה בחרדה ומי נכנס אם לא… "זה… זה… זה פיל! אהממ… אלוקים, לא נראה לי שזה ילך ככה".

האישה, ע"פ התורה, נוצרה לעמוד מול האדם ולהתחבר אליוו על בסיס של שוויון

אדם המסכן. הוא היה מוקף בכל החיות הללו אבל הוא לא היה מאושר. מדוע הוא לא יכול להיות מאושר עם ג'ירפה מושכת או עם תרנגולת קטנה וחמודה? כיוון שהחיה כפופה לאדם; היא לא שוות ערך לו. למעשה, אדם הצטווה "רדו בדגת הים ובעוף השמים ובכל חיה הרומשת על הארץ" (בראשית א:כח). אדם אינו יכול להתגבר על בדידותו ולמצוא אהבה אמיתית עם יצור הכפוף לו, עליו הוא שולט.

התורה ברורה מאוד כשהיא מתארת את בת הזוג המתאימה. אלוקים אומר, "אעשה לו עזר כנגדו" – כלומר מולו, במקביל ובמנוגד אליו. במילים אחרות, אלוקים ייצור עבורו מישהי, שבדרך חיובית ומלאת כבוד, תעמוד מולו ותחבור אליו על בסיס של שוויון.

חיה יכולה אולי לעזור מאוד לאדם בעבודתו, אולם היא אינה יכולה להיות "החצי השני". לא תהיו מסופקים לחלוטין בחיפוש אחר אהבה אלא אם כן תמצאו מישהו בו תכירו כשווה לכם, שאת השוני שלו מכם אתם מכבדים.

המציאות בעולם ההיכרויות

ישנם גברים חסרי ביטחון שמעדיפים שלא יקראו עליהם תגר. שמעתי בחורים מייעצים זה לזה: "מצא לך בחורה צעירה, אותה תוכל לעצב". גבר עשוי למצוא אישה צעירה ופגיעה ולנסות לעצב אותה לפי הפנטזיה שלו על אישה שמתייחסת אליו כאל האדון. אולם הוא רק יקשה על חייו כתוצאה מכך. קיומו יהיה בודד מאוד והוא יתגעגע מאוד לאותו חיבור שעזר כנגדו הייתה יכולה לספק, חיבור שחיוני לשם צמיחה רוחנית. זה עצוב עוד יותר כיוון שכך הוא חוסך מעצמו את ההזדמנות להיות ביטוי חי של אלוקים, המתבטא ביכולת לאהוב וליצור מרחב פנימי שיכלול בתוכו אדם אחר מיוחד.

כדי לאהוב, עלינו לקחת צעד אחורה מהמרכז וליצור מרחב לאדם אחר בחיינו. האהבה מתחילה רק כשאנו עושים זאת. במילים אחרות, אם אנחנו מרוכזים בעצמנו, איננו מוכנים לאהבה. אם אנו מרוכזים בעצמנו, איננו יכולים לפנות מספיק מקום כדי לתת לאדם אחר. ואהבה אמיתית אין פירושה רק ליצור מרחב זה בתוכנו למען אחר, אלא גם לתת לו או לה אותו מרחב, לכבד מרחב זה ולשמור עליו. פירוש הדבר להיות חלק מחיים של אדם אחר ובאותו זמן, לאפשר לו את המקום שלו.

יחי ההבדל

ברגע שאנו מסוגלים לסגת מהמרכז וליצור מרחב עבור אדם אחר, עלינו לפתח רגישות וערנות לשוני הייחודי של בני הזוג שלנו. אנו נוטים לראות את המשותף ולהתעלם מההבדלים. כשאנשים אומרים "האהבה היא עיוורת", לכך הם מתכוונים.

אבל אהבה אמיתית אינה עיוורת. אהבה אמיתית פירושה לראות – את ההבדלים, את השוני, את הטוב והרע. אהבה אמיתית פירושה לראות ועדיין לאהוב. אהבה אמיתית דורשת מאתנו לראות, לקבל ולכבד את אהובינו בזכות מי שהם, מבלי להקרין עליהם את הפנטזיות והחלומות שלנו.

זהו דבר קשה מאוד, כיוון שלא פעם אנו רוצים להתאים את אהובינו לתמונות דמיוניות של אהבה. ואם הם לא מתאימים בדיוק, אנו מנסים לשנותם כדי שיתאימו.

אולם, אם נצליח לראות לא רק את מה שיש לנו במשותף עם אהובינו, אלא גם את השוני בינינו, אם נעריך ונכבד את השוני הזה, אז נוכל להתקדם לשלב הבא של נתינה מעצמנו לאדם זה. בו זמנית עלינו לאפשר לבני הזוג שלנו לעשות אותו הדבר למעננו. פירוש הדבר שעלינו לאפשר להם ליצור מרחב בחייהם למעננו, לאפשר להם להכיר בשוני שלנו ולהעניק מעצמם לנו.

30/6/2007

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 10 תגובות ב-10 דיונים

(10) אנונימי, 2/8/2012 09:18

גם כשהוא אוהב הוא רוצה לשלוט

(9) אנונימי, 16/1/2008 05:52

והוא ימשול בך

קשה לי להבין את גישתך לגבי הקללות. האם הטכנולוגיה פטרה את "בעצב תלדי בנים"? מנסיון-לא ממש... האם מצאת אסמכתא לגישה זו במפרשים? אשמח לדעת מי מהם.

(8) כריסטינה, 7/7/2007 18:08

אחלה כתבה,התנפצו לי כמה פרושים לא נכונים שהיו לי בראש על בריאה

(7) בתאור, 6/7/2007 08:50

כתבה מדהימה

סוף סוף זוית ראייה נכונה של זוגיות

(6) אנונימית, 4/7/2007 10:21

יפה מאוד!

הצג את כל התגובות
 

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub