רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

חברה

מכתב פתוח למארק צוקרברג: אל תיתן למכחישי השואה להתחמק

י״א באב ה׳תשע״ח י״א באב ה׳תשע״ח 23/07/2018 | מאת ד"ר איווט אלט מילר

הכחשת שואה היא לא רק "פרשנות שגויה" של העבר. זוהי צורה מרושעת של אנטישמיות, שיש לה מטרה אחת בלבד: לתקוף יהודים.

מארק צוקרברג היקר,

אני אחת ממעריציך הרבים. בדומה לשני מיליארד אחרים ברחבי העולם, אני משתמשת בפייסבוק כדי לשמור על קשר עם חברים, לשמוע רעיונות חדשים, ולעכל את החדשות. ההחלטות שלך בנוגע למדיה החברתית משפיעות על חיי מדי יום.

קשה להאמין, אך החלטות אלה כוללות מתן יד חופשית להכחשת השואה.

ב- 18 ביולי, 2018, הענקת ראיון לקארה סווישר מאתר הטכנולוגיה Recode, שבו נאבקת להסביר כיצד אתה, כמנכ"ל פייסבוק, מתמודד עם חומר פוגעני. חלק מהפוסטים הם מסוכנים, הסברת, ולכן יוסרו. כמו כן אמרת שחומר אחר עשוי להיות שקרי, אולם לא יוסר, והבאת את הכחשת השואה כדוגמה.

אחרי שאנשים ברחבי העולם הגיבו בזעזוע, התבצרת בעמדתך עוד יותר: "אם זה משהו שיגרום נזק ממשי, נזק פיזי מוחשי, או אם מדובר באדם שתוקף אחרים, אז התוכן לא יכול להיות בפייסבוק", טענת. אולם פוסטים שמכחישים את השואה לא עומדים בקריטריונים אלה: "כולם מפרשים בצורה שגויה לפעמים", כך ניסחת את הדברים. אמנם כינית את הכחשת השואה מעשה "פוגעני ביותר", אולם התעקשת על זכותם של משתמשי פייסבוק לעסוק בכך בפומבי, ללא צנזורה מצד החברה שבבעלותך.

מארק, הכחשת שואה אינה בגדר "פרשנות שגויה" בלבד. מחרחרי השנאה בפייסבוק ובמקומות אחרים, שמקדמים את השקר הנתעב לפיו השואה מעולם לא התרחשה, אינם אנשים שטועים בתמימות או נתקלים במקרה במידע לא מדויק. אלה אנשים המפיצים שקר מסוכן, שמטרתו להכפיש את היהודים ולעורר שנאה כלפינו.

הוריי נמלטו מווינה ב- 1939. כל בני משפחותיהם וחבריהם שנותרו מאחור, מתו. אני לא מסוגלת להאמין שבימינו, יש כאלה המכנים אותם שקרנים וכי קרובינו שנרצחו נמחקים בזדון מעל דפי ההיסטוריה.

"הכחשת שואה איננה בגדר עיוות גס של העובדות", הכריזה השבוע הליגה נגד השמצה בתגובה לניסיון שלך להגן על המכחישים. הכחשת שואה היא "צורה מרושעת של נאומי שנאה אנטישמיים, שמטרתם היחידה היא לתקוף יהודים". 

יש צורות רבות של הכחשת שואה וכולן מסוכנות וראויות לגינוי. יש מכחישים הטוענים שליהודים הייתה איכשהו יד בתכנון רציחתם, או שהם רקחו קנוניה מרושעת כדי לשכנע את העולם שהשואה התרחשה. יש הטוענים שהיהודים עשו זאת כדי לסחוט מגרמניה פיצויים, או כדי לרמות את הקהילה הבינלאומית כך שתאפשר את הקמתה של מדינת ישראל.

לתיאוריות אלה יש כמה מכנים משותפים: הן מציירות את היהודים כאשפים במניפולציה של דעת הקהל העולמית לצורך רווח אישי. לתיאוריות אלה יש שורשים אנטישמיים עמוקים בכתבים המציירים את היהודים כחורשי מזימות ובעלי כוחות על-טבעיים. אלה אינן טעויות תמימות: מדובר בניסיון מכוון לגרום לאנשים לשנוא את היהודים ולהתייחס אליהם בחשדנות.

ארגון המרכז המשפטי לדרום העני (SPLC) מעריך שכ- 10 קבוצות ניאו-נאציות עוסקות בימינו בהפצת תיאוריות קונספירציה שונות של הכחשת שואה בארצות הברית כיום, ולחלקן יש נוכחות בפייסבוק. מארק, העובדה שאינך מוציא אותן מחוץ לפייסבוק, גורמת לכך שאתה מרומם אותן, ומעניק להם במה להפצת התועבה שלהן. בכך שאתה מגן על מכחישי השואה, אתה מעניק לאנטישמיים אלה את אווירת המכובדוּת לה השתוקקו במשך זמן רב. 

ההחלטה האיומה הזו לא יכולה הייתה להגיע בזמן גרוע יותר. רק לפני כמה שבועות, התפרסם מחקר בו נמצא כי שני שליש מילידי דור המילניום בארה"ב לא שמעו על השואה או שאינם בטוחים מה היא הייתה. 

בארצות אחרות, מספרים אלה גבוהים הרבה יותר. סקר עולמי שנערך בשנת 2014 של הליגה נגד השמצה (ADL) מצא כי רק 54% מהאנשים ברחבי העולם שמעו על השואה. כשליש – 32% - מהאנשים ששמעו על השואה לא מאמינים למה שסיפרו להם. הם סבורים כי הסיפור מנופח ומוגזם מאוד או שהוא פשוט שקר. באסיה, פחות מרבע מהאנשים (23%) שמעו על השואה ומאמינים למה ששמעו. מספר זה צולל ל- 12% מהאוכלוסיה באפריקה שמדרום לסהרה. בעולם הערבי, רק 8% מהמשיבים שמעו על השואה והאמינו למה ששמעו.

מארק, יש לי תמונה של סבא שלי על מדף הספרים בביתי. הוא יושב בבית קפה עם בן דוד שלו, אחותו, אביו וקרובי משפחה אחרים. פרסמתי אותה בפייסבוק ביום השנה ה- 70 לשחרור אושוויץ. כולם מביטים אל המצלמה בחיוך. אין שום דרך בה הם היו יכולים לדעת שתוך שנה סבא שלי יעלה על אחת הספינות האחרונות שיצאו מאירופה בעתות שלום ושכל שאר המצולמים באותה תמונה יישלחו לאושוויץ.  

הבן שלי נושא את השם אהרון, על שם הסבא-רבא שלי, איש נפלא שנרצח באושוויץ, שמבטו טוב-הלב נשקף אליי מתמונתו. האם אתה רוצה לאפשר לקנאים ולאנטישמים להכחיש את מותו? להעמיד פנים איכשהו שהמצאתי את עצם קיומו?

מארק, הכחשת השואה אינה רק "פרשנות שגויה" של העובדות – זהו עיוות מכוון של ההיסטוריה ותיאור קבוצה אחת של אנשים – היהודים – כמרושעים. הדבר מוביל אנשים להתייחס ליהודים כאל שקרנים, כאל אנשים שלא ראויים לאמון בנוגע לשואה או בנוגע לכל דבר אחר.

מאז התרחשות השואה, יהודים רבים נשבעו, "לא עוד" – אף פעם לא לאפשר לשנאה ולאלימות של השואה לחזור על עצמה. כדי להבטיח זאת, אנו זקוקים לבני ברית כמוך שיקומו ויגנו את הכחשת השואה בכל פעם שהיא מתרחשת.

יש לנו מחויבות לסתור את אותם אנשים שמוכנים למחוק ולהכחיש את ההיסטוריה שלנו, שהיא גם ההיסטוריה שלך, מארק. אל לנו לשתוק. אנו עוסקים בקרב על האמת והזיכרון, קרב שנועד להבטיח כי השואה והלקחים שהופקו ממנה לא יישכחו לעולם. מארק, עכשיו הוא הזמן לעמוד לצד בני עמך.

שלך בכנות,

איווט אלט מילר

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן