רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

חברה

מילים קטנות, שמחה גדולה

כ״ג במרחשוון ה׳תשס״ח כ״ג במרחשוון ה׳תשס״ח 04/11/2007 | מאת אמונה ברוורמן

בעבודה, בבית או בבית הספר – כולנו פורחים לשמע מחמאה כנה.

היהדות אוסרת חנופה. אסור לנו להתרפס ולהמטיר שבחים מופרזים על אדם אחר. המניעים להתנהגות כזו הם בדרך כלל לא ישרים והמילים אינן כנות. התנהגות כזו פוגעת בכל הצדדים המעורבים בה.

אבל מה לגבי מילות שבח אמיתיות שניתנות לאדם שראוי להן? או מילות שבח המציינות מעשה נדיבות או תכונת אופי ראויה לשבח? במקרה כזה, מובן שמדובר במעשה טוב, שיש לו כוח לרומם הן את הנותן והן את המקבל. לפעמים אמנם קשה לחשוב על מחמאה, אבל בדרך כלל אלו הם המצבים שבהם היא חיונית אפילו יותר!

מחקרים תעסוקתיים שנעשו בנושא, הוכיחו כי תפוקת העובדים יעילה הרבה יותר כשהם זוכים לשבחים ולהכרת תודה על בסיס קבוע. זו לא נראית חכמה גדולה (וכן, מישהו מימן מחקר כזה), אבל באיזו תדירות זה קורה בפועל? כשעובדים מרגישים מוערכים, גדלים הסיכויים לכך שהם יישארו בחברה בה הם עובדים, ינהגו לפי כללי הבטיחות ויזכו לדירוגים גבוהים יותר מצד הלקוחות בנאמנות ושביעות רצון.

במחקר אחד נמצא, באופן לא מפתיע, שכאשר היה לעובדים בוס שלא אהבו, היה להם לחץ דם גבוה בצורה משמעותית.

דלי מלא ודלי ריק

מחמאות הן גם כלי יעיל בהתמודדות עם מערכת החינוך. המורים עובדים קשה. כהורים – שמוכנים לעשות כל דבר למען הצלחת ילדיהם – פעמים רבות אנו מתוסכלים כשמאמציהם לא מספיקים או אולי אפילו משיגים את הפעולה ההפוכה. קל מאוד להפיל את האחריות לכישלונותיהם של ילדינו על האיכות הבלתי מספקת של מוריהם (הרי לא יכול להיות שזו אשמתנו!). מורים רבים מספרים לי על שיחות טלפון מעליבות ופגישות מלאות עוינות עם הורים.

אז מה כבר יכולות כמה מילות שבח לשנות? "הִכנַסת חיים לחומר משעמם". "תודה שהחדרת בה את האהבה לקריאה". או מחמאות יותר ענייניות: "תודה על האכפתיות", "בחרת בעבודה כה קשה ומאתגרת". או כפי שאומרת הסבתא, "עם דבש תופסים יותר זבובים".

בספר "למלא את הדלי, הדרך לחיים חיוביים" מציגים המחברים – טום ראת ודונלד א. קליפטון - מטפורה פשוטה. לכל אחד מאתנו יש דלי בלתי נראה. לדבריהם, הדלי מתמלא ומתרוקן ללא הרף, בהתאם למה שאחרים אומרים או עושים לנו. כשהדלי שלנו מלא, אנחנו מרגישים נהדר. כשהוא ריק, אנחנו מרגישים רע.

יש לנו הכוח למלא את הדלי של זולתנו. במאמץ קטן אנו יכולים להביא שמחה לחייהם של אחרים.

לדוגמא, אם אתם פוגשים מישהו שבת זוגו או בנו עשו משהו טוב, אל תהססו – לכו וספרו לו. אם אנשים שאתם מכירים מהווים דוגמא חיה לתכונה חשובה – נדיבות, אמינות, חמימות – ספרו להם שאתם מעריכים אותם על כך.

לאחרונה הוזמנתי למסיבת יום הולדת 50, שבה ניגשה "כלת יום ההולדת" לכל אחד מהאורחים ואמרה לו מה היא מעריכה בו ומה הטוב שהוא תרם לחייה. אז אולי לא חולקו במסיבה הזאת שקיות הפתעה, אבל כל אחד מהאורחים חזר הביתה עם דלי מלא!

תפיסה זו חיונית לכל מערכות היחסים שלנו, אך היא חיונית במיוחד למערכת היחסים שלנו עם בני זוגנו וילדינו. לרוב, הביקורת נוטה לצוץ בקלות בשעה שהמחמאות מופיעות בדוחק. עלינו להפוך את המינונים, ולחפש הזדמנויות להחמיא לבני זוגנו וילדינו. המילה "תודה" עושה נפלאות. פירושה ששמתם לב ושאכפת לכם.

הסיבה מספר 1 לכך שעובדים עוזבים את מקומות העבודה שלהם היא שהם לא מרגישים מוערכים.

נראה, שהסיבה מספר 1 (לפי משרד העבודה של ארה"ב) לכך שעובדים עוזבים את מקומות העבודה שלהם היא שהם לא מרגישים מוערכים. דלי מלא או דלי ריק - הדבר משפיע על מקום העבודה. הוא משפיע על הסיפוק בנישואין. הוא משפיע על ההערכה העצמית של ילדינו.

הסופר אוברי דניאלס מציע את הכלים הבאים כדי להפוך את המחמאות ליעילות ביותר:

  1. המחמאה צריכה להיות אישית. אם היא לא מתאימה למקבל, או אם היא כללית מדי, לא תהיה לה משמעות. איזה מעשה ספציפי של בן/בת הזוג מעורר את הכרת תודתכם? איזו תכונת אופי מיוחדת מייצג/ת ילד/ה זו/ה?

  2. גרמו לילד להרוויח את המחמאה בכבוד. מחקרים רבים מוכיחים כי ילדים מתעלמים משבחים שאינם מגיעים להם, וששבחים כאלה עלולים אפילו לפגוע בדימוי העצמי שלהם, מכיוון שהם מזהים את הפער בין המחמאה (שלא הגיעה להם) לבין המציאות. מחמאה שהילד הרוויח יכולה להיות: "אני מעריך את זה שסידרת את החדר אפילו שלא רצית". "תודה שניקית את השולחן" (גם אם זה בכל מקרה היה התור שלו/ה לעשות זאת!) מחמאה מחממת את הלב במיוחד היא "תודה שהיית כל כך נחמד לאחותך".

  3. המחמאה צריכה להיות מיידית. החיבור למעשים או לתכונה חייב להיות ברור, אחרת נפגע כוחה של המחמאה. עמדו על המשמר לזיהוי מעשים טובים – נסו לתפוס אותם "על חם"!

  4. תדירות – חלקו להם מחמאות לעתים קרובות.

וכפי שהצעתי קודם לכן, המחמאה חייבת להיות כנה. ילדים (וגם מבוגרים) יכולים לזהות מחמאה מזויפת מקילומטרים!

יש לנו הזדמנויות רבות לרומם אחרים או לפגוע בהם (אפילו בלי לצאת מהבית!). שאלו את עצמכם, "מה הייתי אני רוצה לשמוע?" ופעלו בהתאם.

 

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן