רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

חברה

כדורגל ואחדות

כ״ב בסיון ה׳תשס״ו כ״ב בסיון ה׳תשס״ו 18/06/2006 | מאת Tzvi

אם מה שמאחד קבוצה מגדיר את מהותה, מה אומר המונדיאל על האנושות?

על פי הנשיונל ג'יאוגרפיק, "הכדורגל מאחד את העולם". המונדיאל מצליח אפילו להביא בני מדינות עוינות למשחק משותף על מגרש הכדורגל.

בעולם כל-כך שסוע במלחמות וטרור, מדובר בהחלט בשינוי מבורך. גם אם אש הכדורגל מציתה כמה מריבות ספורטיביות, זה עדיין שיפור ניכר לעומת האלטרנטיבה.

אבל, נושא עמוק יותר מסתתר מאחורי הקלעים. אחדות היא יותר מהעדר אלימות, או שיתוף פעולה הדדי במשימה משותפת ומשתלמת. אחדות היא הצבת מכנה משותף בין קבוצות נפרדות. לדוגמא, מה שמאחד את ארצות-הברית הוא החוט המשותף של תפיסה מסוימת לגבי זכויות הפרט, ההליך הדמוקרטי וכו'.

הנקודה שמאחדת קבוצה – המכנה המשותף שלה – מגדירה את מהותה.

אם נרחיב את הרעיון, הדרך שבה אנחנו מגדירים את המין האנושי, נקבעת על פי המכנה המשותף של פרטיו. אם האנושות הייתה מאוחדת סביב המאבק נגד הרעב באפריקה, או רצח העם בדרפור, היינו מסיקים שהדאגה או האלטרואיזם האלה, הם המכנה המשותף של בני האדם.

אילו מחקרים מדעיים עמוקים או פילוסופיה היו יוצרים ליכוד אוניברסאלי כזה, "צמיחה אינטלקטואלית" הייתה מאפיין ההגדרה המרכזי.

מה זה אומר על האנושות, שבעיטת כדור אל תוך השער היא זו שמצליחה לעורר באותה מידה את הג'נטלמן האנגלי, את האמן הצרפתי ואת בעל-ההון השוודי?

"אחדות" היא מונח הנושא הילה של קדושה. שני אירועים בתודעה היהודית מבטאים אחדות כזאת. אחד מהם היה מעמד הר סיני. התורה שבעל פה מספרת שבני ישראל חנו סביב ההר באחדות מוחלטת – "כאיש אחד בלב אחד". המאפיין המרכזי אינו רק אחדות, אלא, מה שחשוב יותר: המכנה המשותף שקשר יחד את כל היהודים, היה השאיפה ללמוד ולהבין את רצון
הא-ל.

לפני כמה חודשים זכינו לראות השתקפות קטנה של אותה אחדות. כדי להבינה יש לחזור זמן מה לאחור.

לפני כמאה שנים, ייסד אחד מגדולי הרבנים תוכנית לימוד משותפת עבור יהודי כל העולם - ללמוד את הגמרא בקצב של דף ליום, וכך להשלים מחזור שלם של הגמרא בכל שבע וחצי שנים. אם יהודי מפריז יגיע לתל-אביב, יהודי מרעננה ייסע ליוהנסבורג, או יהודי מכל מקום בעולם יגיע לכל מקום אחר – הוא תמיד יוכל למצוא יהודים נוספים המתכנסים יחד ללמוד את אותו דף גמרא שבו הוא אוחז.

תארו לעצמכם חברה שהמכנה המשותף שלה הוא חיפוש אחר ידע והבנה.

בשנה שעברה, כינסה החגיגה הגדולה (להוציא חגיגות אחרות במקומות שונים) לרגל השלמת מחזור לימוד של 'הדף היומי' (זכרו - שבע וחצי שנים מאז הסיום הקודם), למעלה מ-100 אלף משתתפים ברחבי תבל. האירוע, שחיבר יהודים סביב העולם באמצעות הלוויין, היה מרגש מאוד – כל כך הרבה אנשים, מאוחדים על ידי כזאת משימה מרוממת.

תארו לעצמכם, חברה שהמכנה המשותף שלה הוא חיפוש אחר ידע והבנה.

הביטוי השני של האחדות מתרחש בימים הנוראים, כאשר במרכזן של התפילות העמוקות ביותר אנחנו לוחשים: "ויעשו כולם אגודה אחת [שמטרתה] לעשות רצונך בלבב שלם ... וידע כל יצור כי אתה יצרתו".

חזון אחדות האנושות, כשהיא מאוחדת על ידי האידיאל הנעלה ביותר של האדם – החיפוש אחר החותם הא-לוהי בכל אדם. מובן שאנחנו לא שואפים לכפות את האמת הידועה לנו בחרב; א-לוהים לא צריך משטרת מחשבות. אנחנו מתפללים שכל יצור יכיר מעצמו את העמוקה מכל ההבנות האנושיות, וייתן לה להפוך למכנה המאחד את כל בני האדם.

בעולם המלא בהרג, אכזריות וביזה, כל הפסקה באלימות, כל דבר המעודד את השלום - יתקבל בברכה. ואם כדורגל יכול לעשות את זה, אז תנו גם לי לתרום כדור.

אבל, זה גם זמן טוב להרחיב את מושג האחדות שלנו. האם הרגליים הם המכנה המשותף היחיד של בני המין האנושי? בואו נתפלל לימים שבהם לבותיהם ומחשבותיהם של האנשים יהיו מאוחדים בחיפוש אחר ההבנה וטוב הלב, והמכנה המשותף שלנו יהיה צלם הא-לוהים שבכל אדם.

 

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן