לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




עשרת הדברות למניעת פגיעה בילדים

עשרת הדברות למניעת פגיעה בילדים

בחופש הגדול, השיעמום, הזמן הפנוי, הקייטנות והמסגרות הבלתי־ פורמליות הן כר נרחב לפגיעות בילדים.

מאת

"לדעתי זו הבעיה הכי גדולה כרגע במדינה שלנו", אומרת לי דבי גרוס, פסיכולוגית, מנהלת מרכז

"תהל" לפגיעות בנשים ובילדים. אנחנו יושבות בבית קפה. הרדיו בדרך מספר על גל החום ועל הביקור ההיסטורי בישראל של ראש ממשלת הודו, וגם, בשולי החדשות, על הארכת מעצר למורה בתל־אביב שפגע בתלמידותיו. רוב הסיכויים, אומרת דבי, שעד לפרסום הגיליון תתפרסם עוד פגיעה כזו.

"זוהי ה־בעיה, אבל עוד בעיה היא שאנחנו לא מבינים עד כמה זו בעיה. ילדים שנפגעים גדלים להיות מבוגרים שעלולים לפגוע. הם משפיעים על ההורים שלהם, על האחים, על ילדים שסביבם. אי־אפשר לתאר את הנזק החינוכי, הנפשי, הכלכלי. זה אמור להיות בראש סדר העדיפויות".

היא ביקשה להיפגש בגלל החופש הגדול. לדבריה השיעמום, הזמן הפנוי, הקייטנות והמסגרות הבלתי־ פורמליות הן כר נרחב לפגיעות בילדים. המרכז שהיא מנהלת מפעיל סדנאות וקורסים ומוקד ייעוץ, אבל כערכת עזרה ראשונה, היא מבקשת להפיץ כמה שיותר את "עשרת הדיברות". מדובר בדף פשוט שהפיקה ובו עשרה עקרונות שמורים והורים צריכים להנחיל לילדים. תפרסמי, היא מבקשת, זה יותר חשוב מהשאלה במי בוז'י הרצוג יתמוך בסיבוב השני בפריימריז בעבודה.

  • למדו את הילד את שלושת ה"למ"דים": להגיד לא, לרוץ ולספר. אם קורה משהו לא נעים - הילד מסרב, הוא מסתלק משם במהירות והוא מדבר איתכם על כך.

  • למדו את הילד שמותר וצריך להגיד "לא" גם למבוגרים מוכרים ולבני משפחה. ילדים חוששים מבעלי סמכות, אבל לא צריך תמיד להסכים לכל מי ש"נחשב" יותר מאיתנו.

  • למדו את הילד להגיד "לא" גם למבוגר שמבקש ממנו עזרה. מבוגר לא אמור לבקש עזרה מילד. עם כל הרצון הטוב לעזור ועם כל הכבוד לאתוס של ספרי הילדים ("חנהל'ה ושמלת השבת"), אסור ללכת עם מישהו לבד. אם רוצים להיות מנומסים תגידו שיבקש עזרה ממבוגר אחר.

  • למדו את הילד שעליו תמיד לבקש רשות מההורה. אתם רוצים לדעת איפה הוא בחופש, ועם מי, ומתי הוא חוזר.

  • תתרגלו עם הילד סיטואציות, מה צריך לעשות כאשר קורה כך וכך. צריך לשבת יחד ולדמות מצבים ולחשוב איך כדאי לפעול.

  • למדו את הילד את ההבדל בין "סוד טוב" ו"סוד לא טוב". יש בהחלט דברים שמותר לו לשמור בסוד בשמחה, ויש דברים שהוא חייב להוציא החוצה ולשתף בהם.

  • אל תשאירו את הילד לבד עם מישהו אלא אם כן יש לכם אמון בו. תהיו ערניים, תראו נוכחות. הפוגע מחפש בדרך כלל את החלש, את זה שנראה לו שלא יספר, שאין לו "גב".

  • למדו את הילד שמות מתאימים למקומות המוצנעים והפרטיים. אי־אפשר רק לומר לילד לא להשתמש במילים לא יפות ששמע בגן או בבית הספר. וכמובן, תסבירו לילד שלאף אחד אין רשות לגעת בו.

  • הקפידו על כללי בטיחות באינטרנט, כולל שימוש בתוכנות הגנה והצבת המחשב במרכז הבית, בסלון, במקום גלוי. הילד לא יכול להסתגר לבד עם מחשב או מכשיר סלולרי בלי פיקוח. אנחנו מטיפים לילד "לא ללכת עם זרים", אבל הזרים האלה מחכים לו ברשתות, מסוכנים אפילו יותר.

  • תעודדו הבעת רגשות, ובמיוחד רגשות שליליים. הילד לא צריך רק לספר תמיד שהיה כיף. הוא צריך ללמוד לדבר גם על פחד, אשמה ובלבול. תהיו אנושיים, ותשתפו את הילד גם בדברים לא מוצלחים שקורים לכם.

מתוך הטור השבועי ב"ידיעות אחרונות".

8/7/2017

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub