לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




גם רב, גם פמיניסט

גם רב, גם פמיניסט

אני רב חרדי ופמיניסט גאה. יש למישהו בעיה עם זה?

מאת

אני רב חרדי ופמיניסט גאה. אין ספק שהדרך בה אני מגדיר פמיניזם שונה משל רבים. סוקרטס כתב ש"ראשית חוכמה, היא הגדרת המונחים". זוהי הגדרתי:

פמיניסט: פמיניסט הוא אדם שמאשר, מעודד ומשבח את המגמה הנשית. פמיניסט – גבר או אישה – הוא מי שמכיר בחשיבותה של הנשיות ביחידה המשפחתית, בקשרים חברתיים ומסחריים, ובהתפתחותה של חברה מודרנית מוסרית.

אחרי הניסוחים המעורפלים של הגדרות, תרשו לי להסביר את עצמי. ההשקפה היהודית המסורתית מלמדת אותנו, שא-לוהים יצר תחומים מקבילים של שאיפות אנושיות - גברית ונשית. הגברי שואף לכוח, הנשי להרמוניה. הגברי חשדן בטבעו ומנסה לחשוף איומים נסתרים, הנשי מאמין בטבעו, ושואף לגלות את הטוב הנסתר. הגברי נמשך לחיצוני, למלט וּלבֵנים; הנשי נמשך לפנימיות, לתהפוכות הנשמה.

לפני שכל המתנגדים יתחילו להטיח בי את דבריהם, בבקשה, הרשו לי להוסיף את ההסתייגות הבאה. למרות שעל פי המחשבה היהודית, ההיבט הגברי וההיבט הנשי הם תחומים מוחלטים, גברים ונשים אינם כאלה - בכל אדם ישנו מיזוג של זכריות ונקביות. לרוב הגברים יש כמה נטיות נשיות, ולרוב הנשים יש כמה תכונות גבריות. זו המציאות.

כולנו מסכימים שישנם גברים ונשים שטבעם שונה, והם מגלים מצוינות דווקא בזירה הנגדית. לכולם יש זכות קיום שווה, ולכולם צריך להיות מקום ליד השולחן, ואם זה מתאים, אפילו בראש השולחן: גם לגברים שמצטיינים בתחומים שמוגדרים יותר 'נשיים', וגם לנשים שמצוינות בתחומים היותר 'גבריים'. כולנו מסכימים שיש הרבה זלזול וחוסר כבוד כאשר מצמצמים את האשה רק ליופי החיצוני, וכולנו מסכימים שתכונות גבריות אינן מגיעות לכלל מימושן אם לא מעורב בהן הפנמה נשית. כולנו מסכימים שאישיות היא דבר הרבה יותר משמעותי מפיתוח שרירים, שאינטליגנציה הרבה יותר מרתקת מגוף, ושפנימיות בריאה מקרינה יופי אפילו על חזות לא מושלמת.

'הפמיניזם המודרני' מעריך נשים על גילוי נטיות גבריות

ה'פמיניזם המודרני' מנסה להעריך את הנשים על נטיותיהן הגבריות הגדלות. אז הנה חידוש, יש סוג נוסף של פמיניזם, בואו נקרא לו: "פמיניזם מסורתי". הוא לא פחות מכבד את האשה ואת רוב מעלותיה, 'הפמיניסט המסורתי' דוקא מייקר ומעריך אותן על ביטוי הנשיות שלהן.

יש יותר ויותר מחקרים שמראים עד כמה נשים אינן פחותות בכל תחום מגברים, ועד כמה גם הן מגיעות להישגים מרשימים. אין חולק על כך. אבל כדי להשלים את התמונה, צריך גם לבדוק את המחיר האישי שהן משלמות על כך, עד כמה זה פוגע בסיפוקן הטבעי, עד כמה זה גורם למציאות של נשים בודדות ומנותקות, עד כמה זה משחית את השלמות הטבעית שבהן.

אחת ממשימותיו העיקריות של הפמיניזם היא, לטפל בבעיות של נשים אומללות שאינן זוכות ליחס הוגן מצד הגברים, של גברים הנוטשים את אימהותיהם של ילדיהם עבור נשים צעירות יותר. בזה שותפים כל סוגי הפמיניזם. אבל הפתרון שמציע ה'פמיניזם המודרני' הוא להפוך את הנשים לבלתי תלויות בגברים, ולכךכך שהן יוכלו להסתדר גם בלי גברים אם הן ירצו. יש בכך התעלמות צורמת מאחת התשוקות הנשיות הבסיסיות ביותר – להיות אם ורעיה אוהבת, והמחיר שכל כך הרבה נשים משלמות על כך הוא יקר....

'הפמיניזם המסורתי', מתייחס לאתגר בצורה שונה. הוא דוקא סובר שנכון לנשים להינשא צעירות, אך במקביל, לבחור גבר שקול, שמעריך את תפקידו לקחת אחריות על משפחתו, לדאוג לכלכל ולהגן עליה. גבר שיש לו מערכת מחייבת שלא תאפשר לו לנהוג ולהוביל את ביתו בצורה לא מכבדת. במקום לעודד את הנשים להיות זהירות וחשדניות כמו הגברים, הן מטפחות דווקא את הבינה הנשית שלהן, שעוזרת להן להכיר את בן-זוגן לעתיד ולוודא שהגברים שלהם שיהיו הוגנים, מכבדים, ובעלי אחריות.

האידיאולוגיה של 'הפמיניסט המסורתי' מתאימה לטבע האיש ולטבע האשה, בכל המובנים. גברים ונשים מצליחים ליצור יחד חיים. יש בהם תכונות משלימות. קשה למצוא לכך כללים כי לכל אחד אופי משלו, והטבעים האישיים יכולים להיות מגוונים, מערכות היחסים האנושיות יכולות להיות שונות. ובכל אופן, נישואין שבהן כל צד מייקר ומעריך את תכונותיו של הצד השני, והכל בצורה מכבדת ומפנקת, הם מתכון בטוח לגידול ילדים בריאים בנפשם, והסוד לעושרו של הסיפוק האנושי.

אמי היקרה גידלה בבית 11 ילדים (!), ואבי עבד בשלוש משרות שונות כדי לכסות את העלויות. אמי, שיש לה MA בחינוך, התחילה ללמד במשרה מלאה בקולג', רק כשבנה הקטן נכנס לבית הספר היסודי. אם תשאלו אותה היום, היא אמנם תודה שהקריירה שלה היא הישג מקצועי, אולם תדגיש שלהיות אם ואישה זה מימוש הרבה יותר חשוב של האישיות שלה.

אשתי ואני התברכנו בששה ילדים, ובכללן שלוש בנות מקסימות. הן עוד קטנות, וקשה לזהות בהן כשרונות מובהקים בתחום מסוים, אבל אנחנו בהחלט מאמינים שכל אחת מהן חייבת להיות מודעת לכשרונות האישיים שלה, ולמצות אותם. באיזה דרך שזה לא יהיה, בין אם בתחום מקצועי כמו רפואה או עריכת דין, אני בטוח שהן יצליחו להיות מקצועיות, ועם זאת לתת ביטוי גם לצד הרגיש והמתחשב שבכל תחום. ואם אחרי סיום לימודיהן הן תבחרנה להישאר בבית ולגדל את ילדיהן, אנחנו נהיה גאים ומאושרים בתרומה הנשית העצומה הזאת לעולם.

17/5/2014

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 4 תגובות ב-1 דיונים

(1) ליאת, 18/5/2014 14:21

כבוד הרב

אתה מנסה להגדיר תרבות זרה כיהודית. האשה היהודית לא זקוקה לפנימיזים ולא לגברים מתנשאים כדי למצוא את עצמנו. הפמניזים הוא מתרבות אחרת ויסודו בשקרים שמשקרים לנשים - כדי להרחיק אותן מהבית ומהבעל - כדי שימצאו את עצמן בגיל 60, בודדות ואומללות. האשה לא שווה לאיש - היא משלימה אותו והוא אותה. חלוקת התפקידים ברורה - ואין לנו צורך בהגדרות מתרבות יון.

דלית, 19/5/2014 04:48

השימוש בהגדרה הוא כדי לתת לה מענה

אנחנו מוצפים בפילוסופיות העולמיות של
התקופה שלנו.
זה טוב לכוון אותם לשימוש נכון, במקום
למדר אותם ולהתנתק מהסביבה

אנונימי, 19/5/2014 05:51

אישה

לא הבנתי הפמיניזםהוא חלק מהתרבות בה אנחנו חיים. האישה אינה אמורה ללמוד ואחר כך להשאר בבית... כדי לבשל , לכבס ולנקות אין צורך ביותר מ-8 שנות לימודים.

המגשר, 19/5/2014 07:23

קבלי תוספת ליאת

עלייך להבין שהכתבות במדור נקראות לא אחת על ידי אנשים שרחוקים מתכניי העולם היהודי ועל כן הפנייה צריכה להיות בשפה ברורה.
חוץ מזה שאין כל דבר רע להסביר את הייחוד של התפיסה היהודית תוך שימוש במילים לועזיות, זה לא סותר.
תאמיני לי שהרב יכול היה לכתוב בשפה "חרדית" כולל הבאת מראי מקום וציטוטי חז"ל ואז רבים לא היו מבינים מה מדובר.

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub