רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

חברה

זהות גנובה

י׳ בטבת ה׳תשע״ג י׳ בטבת ה׳תשע״ג 23/12/2012 | מאת הרב בנימין בלך

יצרתי קשר עם הנוכל הניגרי שגנב את חשבון האימייל שלי, ולא תאמינו – הוא ענה לי.

בשבוע שעבר הותקפתי בצורה אכזרית.

לא, זאת לא הייתה תקיפה פיזית. ומאז גיליתי שאני לא היחיד שסובל מתוצאותיו האיומות של פשע מסוג חדש שמאפשרת הטכנולוגיה המודרנית.

מה שנגנב ממני לא היה כסף, אלא זהות. אין לי מושג איך עושים את זה, בתור נציג לדור שעדיין זוכר את מכונות הכתיבה, שפת המחשבים זרה לי וגוגל הוא נס שנשגב מבינתי. ובכל זאת למדתי לחבב את האימייל שלי, ואני שואל את עצמי איך היינו מסתדרים פעם עם בולים, מעטפות ושירותי דואר. אני נהנה מהאפשרות להגיע לכל האנשים שאיתם אני בקשר בלחיצת מקלדת – או לפחות כך זה היה, עד שגיליתי שמישהו הצליח איכשהו לגנוב את הסיסמא שלי, להגיע לכל האנשים שאני מכיר ולספר להם כל מה שהתאים למטרתו הנפשעת.

התחלתי לחשוד שמשהו לא בסדר, כשלא הצלחתי להיכנס לחשבון שלי. אחר כך אנשים התחילו להתקשר כדי להשתתף בצערי ולברר פרטים מדויקים יותר לגבי מה שבדיוק קרה. מהם שמעתי את נוסח המייל שנשלח בשמי.

זאת הייתה הונאה מתוחכמת. בכותרת בת מילה אחת, בעיות, הוא פרש בקצרה את הסיפור הבא - בליל של שקרים שיכול להתקבל בקלות כאמת:

"היי, מצטער שאני פונה אליכם בצורה כזאת, אולם נסעתי באופן פתאומי לפני יומיים ללונדון, וגנבו לי את התיק עם הדרכון וכרטיס האשראי. השגרירות רוצה לעזור לי לטוס בלי דרכון, ואני צריך לשלם רק על הכרטיס ועל המלון. לרוע המזל, אין לי אפשרות להיכנס לחשבון הבנק שלי בלי כרטיס אשראי, יצרתי קשר עם הבנק אבל הם צריכים יותר זמן כדי להנפיק לי כרטיס חדש. האם אתם יכולים להלוות לי סכום כסף לזמן קצר, ואני אחזיר ברגע שאחזור. אני פשוט חייב לעלות על הטיסה הקרובה. אני יכול לשלוח לכם פרטים איך להעביר אלי את הכסף. תוכלו ליצור איתי קשר דרך המייל )וכאן הנוכל רשם כתובת מייל דומה מאוד לשלי, עם אות נוספת, שיעבור ישירות אליו) או טלפון של משרד המלון (וכאן הגנב רשם מספר טלפון באנגליה שהופנה לשותף שלו או שהיה מנותב משם לניגריה, בסיס הבית שלו, מה שגיליתי מאוחר יותר דרך ניתוח זהיר של המייל שלו). מחכה לתגובתכם. תודה."

האדם שגנב את זהותי ציפה לכ-2000$ לפחות מחלק מהאנשים שברשימת הכתובות שלי, שכפי שהוא הניח כללה חברים שטובתי מספיק חשובה להם כדי לעזור לי במצוקה.

הפעם הוא לא קיבל כלום. רבים מחבריי קלטו מיד שמדובר בהונאה. אחרים התקשרו לביתי כדי לוודא שזאת לא הונאה, וחשדותיהם התאמתו.

אבל החלק המעניין ביותר בסיפור הוא ההמשך. אולי מתוך קלות-דעת, החלטתי לנסות להתמודד עם הוגה המזימה הבינלאומית. חבריי הציעו לי לרדת מזה, אבל לא שמעתי בקולם.

הבנתי שיש לי דרך "לשוחח" ישירות עם הפושע. כתובת המייל המעט שונה שהופיעה אצלי, אמורה בודאי להגיע ישירות אליו. אז כתבתי לו הודעה.

אמרתי לו שהוא חצה קו מאוד משמעותי במעשי הפשע שלו, ושהוא חייב לדעת שיש תוצאות למעשים רעים. אמרתי לו שבחיי הרגשתי הרבה פעמים דברים באופן אינטואיטיבי ושיש עכשיו דבר אחד שאני יודע בלי שום ספק – הוא ייפגע בעתיד הקרוב הן מבחינה כלכלית והן מבחינה גופנית, כתוצאה ממעשיו. לא ידעתי אם תהיה בכך תועלת אולם חשבתי שאולי המילים שלי יצליחו לפעול על התת-מודע שלו ולכל הפחות ייטעו בו מידה מזערית של פחד מהתוצאות של מעשיו הרעים.

אין לו שום סיבה לחשוש מכיוון שאלוקים יסלח לו על כל העבירות, ולא משנה כמה הן חמורות

כמה שעות אחר כך, למרפה הפלא, קיבלתי תגובה. ההאקר, המתחזה הניגרי, ענה לי!

כן, הוא מאוד מצטער שהוא גרם לי צער, כך הוא כתב. וכן, גם הוא מסכים שיש אלוקים שיודע כל מה שהוא עושה. אבל הוא הרגיע אותי שזהו אלוקים אוהב, שימשיך לאהוב אותו ולא משנה מה הוא יעשה. אין לו שום סיבה לחשוש מכיוון שאלוקים יסלח לו על כל העבירות, ולא משנה כמה הן חמורות.

זאת הייתה דוגמא מאלפת לסכנה הגלומה בתיאולוגיה שמצהירה על אהבת הא-ל כעל הכלל היחיד והעליון בעולם. אם פושעים אינם צריכים לחשוש לעולם מגמול שמימי, הם יכולים להמשיך בשמחה בדרכם, שבעי רצון לדעת שאלוקים נותן יד חופשית להתנהגותם המרושעת. אלוקים שאוהב אותנו בלי קשר למעשינו, הופך בסופו של דבר ליותר מחבר - למעשה הוא הופך להיות שותף לדבר עבירה.

היהדות יותר תובענית. היהודים נידונים על פי מעשיהם. מעשיהם הטובים נשקלים מול מעשיהם הרעים, ודוח מפורט של כל מעשיהם נשמר בקפידה. מחילה אינה מתנת חינם מאלוקים; היהודים צריכים לעשות תשובה - תהליך תלת-שלבי שמחייב הכרה בחטא, חרטה על העבר וקבלה חד-משמעית שלא לחזור שוב לעולם על אותה עבירה. ואם מעשיו של מאן דהו גרמו נזק לזולתו, השלב הרביעי יהיה בקשת סליחה מהנפגע. על פי היהדות, מחילה לא ניתנת, היא נרכשת בעמל.

אני לא מתכוון להמשיך ולהתכתב עם ההאקר. את שלי כבר אמרתי. אני מבין למה הוא לא מודאג. ואני מאוד שמח שהוא לא גנב את הזהות שלי באמת. הוא אפילו לא מתקרב להבין את מה שאני יודע מהמסורת היהודית שלי, שדווקא בגלל שאלוקים אוהב אותי כל כך, הוא רואה בי אחראי למעשיי, ובזה הוא מאפשר לי לממש את מלוא הפוטנציאל שלי – ולא סתם לקבל את אהבתו, אלא לזכות בה.

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן