רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

חברה

ריאיון עם ג'ים לונג, גוי שומר מצוות

י״א בסיון ה׳תשע״א י״א בסיון ה׳תשע״א 13/06/2011 | מאת הרב שרגא סימונס

הוא אינו יהודי, אך שייך לקהילה גדלה והולכת ששומרת מצוות – 7 מצוות בני נוח.

התורה, כפי שמסביר התלמוד, מציגה 7 מצוות עליהן צריך לשמור מי שאינו יהודי. מצוות אלה מהוות את עמודי היסוד של התרבות האנושית, והן מכונות "שבע מצוות בני נוח", משום שכל בני האדם הם מצאצאיו של נח. המצוות כוללות איסור רציחה, גנבה, עבודה זרה, קללת הא-לוהים, גילוי עריות ואכילת איבר מבעל חיים שלא הומת. המצווה השביעית היא מצוות עשה להקים מערכת משפט.

בעולם כולו מתעוררת תנועה גדלה והולכת של "בני נח" – גויים שמודים באמיתות התורה ושומרים בנאמנות על 7 מצוות בני נח. הרמב"ם מסביר שכל אדם ששומר את המצוות הללו, יזכה למקום הראוי לו בגן עדן.

צוות 'אש התורה' שוחח עם ג'ים לונג, חבר חשוב בתנועת בני נח בארה"ב, שחברת ההפקות שלו יוצרת ספרים וסרטים תיעודיים על מוטיבים תורניים.

ש: איך הגעת לעניין של מצוות בני נוח?

בראשית שנות השמונים עבדתי בתוכנית אירוח ברדיו דאלאס. באחד הימים נוצר לנו חור של הרגע האחרון, שהייתי חייב למלא. מאז ומתמיד התעניינתי בארכיאולוגיה, ושמעתי על אדם מטקסס בשם ונדיל גו'הנס שערך חפירות בישראל, בחיפוש אחר ממצאים תנכיים כמו ארון הברית. מה שלא ידעתי הוא שאותו ונדיל הוא גם בן נוח נלהב. הוא הגיע לתוכנית שלנו, ואני התרשמתי מידיעותיו הרבות ומהפרספקטיבה הייחודית שלו על הארכיאולוגיה והתנ"ך, עד שהתחלתי להשתתף בקבוצת לימוד בפרשת השבוע.

התורה באמת הרשימה אותי, לא רק בהגיון שבה, אלא גם באמיתיות שלה!

התחלתי ללמוד על עיקרי האמונה היהודית, כמו בחירה חופשית והשגחה פרטית, וככל שלמדתי יתר, כך השתכנעתי יותר שהתורה אמת. כל חיי עסקתי בחיפוש אחר הבורא ובניסיון להבין מה הוא מבקש מאיתנו, ואף ניסיתי מספר כתות נוצריות. אבל התורה באמת הרשימה אותי, לא רק בהגיון שבה, אלא גם באמיתיות שלה! לא חלף זמן רב והצטרפתי אל ונדיל בחפירות הארכיאולוגיות בישראל, ובצילום הסרט התיעודי שלו, "חופרים את העתיד" ו"חזרה לגִלגל". בשנת 1995 נישאתי לאשתי קרול, גם היא בת נוח, בחפירה ליד קומראן, שם נחשפו מגילות ים המלח (המגילות הגנוזות).

ש: מה המשמעות המעשית של שמירת מצוות בני נוח?

שבע המצוות הבסיסיות הן בעצם "מושגי יסוד" לגישת חיים שלמה. הן מפורטות בספרי ההדרכה הרבים לבני נח שפורסמו, כגון דרכו של צדיק אומות העולם (Path of the Righteous Gentile) מאת חיים קלורפן ויעקב רוגלסקי. למעשה, זה עתה פרסמנו ספר בשם מדריך לבן נח (Guide for the Noahide), מאת הרב מיכאל שלמה בר-רון. כשמישהו מגיע לידי החלטה, יש את ההתחייבות הסטנדרטית לבני נוח – הצהרה פומבית שהוא מאמין בא-ל אחד, מכיר באמיתות התורה ובמרותה ומסכים לשמור על שבע מצוותיה.

מעבר לכך, כל אחד ואחד יכול לבחור במה שמדבר אליו. אני לדוגמא, אוכל צ'יזבורגר, אבל לא חזיר או 'פירות ים'. יום המנוחה שלי הוא שבת (ולא יום ראשון שהוא המצאה נוצרית); אני לא עובד, אבל אני נוסע ברכב. אני מתפלל בעברית, ואני מרגיש שזה מקרב אותי לא-לוהים. אז כמו שאמרתי, מלבד שבע המצוות, כל השאר עניין אישי.

המקום היחיד עליו אנחנו מציבים קו הוא לא לטעות או להטעות אחרים לחשוב שאנחנו יהודים. מבחינתי זה אומר שאני לא אחבוש כיפה וציצית בפרהסיה, למרות שאני יודע שיש בני נוח שעושים זאת. אם ארצה לקבוע מזוזה בביתי, אעשה זאת בצידו הפנימי של המשקוף, ולא בצד החיצוני שפונה אל הרחוב. וכמובן שאנחנו נזהרים לא לעשות שום דבר שנושק ליצירת דת חדשה; מבחינה היסטורית, היו בעבר ניסיונות כאלה, והתוצאות היו הרסניות.

ש: אם אתה מאמין באמיתות התורה, למה שלא תתגייר?

מול השאלה הזאת חייב כל בן נח לעמוד בשלב כלשהו של מסעו, ורבים אכן מתגיירים בסופו של דבר. באופן אישי, התמודדתי עם הסוגיה הזאת במשך שנים רבות. אולם דחיתי את ההחלטה, משום שאשתי אינה רוצה להתגייר. היא אמנם אוהבת את התורה, אבל פשוט אינה מוכנה לצעד הזה. לפעמים אני עדיין מרגיש קצת "בחוץ", כשאני מבקר בבית כנסת או כשאני בישראל. אבל האינסטינקטים שלה תמיד פועלים היטב, ואני מאמין שמה שא-לוהים רוצה ממני זה להיות בן נוח.

ש: כמה בני נח מוצהרים יש היום?

קשה מאוד לענות על השאלה הזאת, משום שבדרך כלל בני נוח הם מאוד נונקונפורמיסטים. הם ראו כיצד חלק מהדתות עיוותו את עקרונות היסוד של המונותיאיזם, ופעמים רבות זה מה שדרבן אותם לפרוץ את מוסרות הדת הממוסדת, ולכן הם חוששים מאוד לחזור לשם. אבל בתשובה לשאלתך, יש אלפי בני נוח בפועל.

בן נוח מעוניין להתחבר לעוד מאמינים בתורה, גם יהודים וגם בני נוח. ובכל זאת, בגלל שהוא מתנגד להפוך לחלק מתנועה ממוסדת, רוב ה"קהילות" של בני נוח הן וירטואליות. לדוגמא, באינטרנט תוכל למצוא תוכניות לימודים להורים שרוצים ללמד את ילדיהם על מצוות בני נוח. אנחנו מתכנסים בכינוסי דת שנתיים, כמו ועידת בני נוח בפלורידה. בישראל, הייתה התעוררות גדולה כשסאלים ג'באר, ראש המועצה של אבו גוש, הצהיר בפומבי שהוא מקבל על עצמו לשמור את שבע מצוות בני נוח. כך שאנחנו יוצרים קשר במספר פורומים.

ש: מבחינה היסטורית, למה רק בעשורים האחרונים אנחנו עדים להיווצרותה של תנועת בני נוח?

היו מקרים בודדים במשך הדורות. לדוגמא, חלק מהמסמכים של האבות המייסדים של ארה"ב מזכירים את שבע מצוות בני נוח. יש גם עדויות שסיר איזק ניוטון היה בן נוח "בארון". בכתבי היד שלו הוא עסק בהרחבה בנושאים תורניים, ואפילו השתמש בביטויים בעברית. הוא האמין (כפי שאומר התלמוד) שהמשכן שיקף את סדר היקום, ושרטט את בית המקדש היהודי על פי המידות המדויקות. הוא קיבל את התורה כדבר הא-ל ולא קיבל את יש"ו בתור אל. אבל בימיו, לא היה פוליטקלי קורקט לצאת בפרהסיא נגד הכנסייה האנגליקנית. אילו הוא היה עושה זאת, יתכן שהדבר היה משפיע על מהלך ההיסטוריה. ויש גם את ג'ון סלדן, משפטן מבריק שחיי במאה ה-17, וכתב בהרחבה על הסנהדרין. הוא השפיע על החוק הבינלאומי, בהתבסס על מושגיו בנושא שבע מצוות בני נוח.

ש: אז מה השתנה היום?

התוכנית הא-לוהית מתממשת לאורך ההיסטוריה באופן מסוים, והכל עניין של עיתוי. התורה זורמת ישירות מהיהודים לגויים. ולכן, עם הקמתה של מדינת ישראל, העלייה המאסיבית ותנועת התשובה היהודית – אנחנו רואים בהופעתם של בני נוח. אם תעיינו במשנה תורה במקום בו הרמב"ם דן בענייני משיח, תגלו שמייד אחרי זה הוא עוסק בשבע מצוות בני נוח. הסמיכות הזאת מעידה שככל שאנחנו קרבים יותר לימות המשיח, יותר ויותר גויים ייענו לאמת התורה. אבל התנועה ההמונית של בני נוח לא תוכל לקום עד שהיהודים יהיו מוכנים. עם ישראל אמור להורות את התורה לאנושות, ועד שהיהודים לא יקבלו על עצמם את התפקיד הזה, המהפכה האמיתית לא תוכל להתרחש. וכמו שאמרתי, הכל עניין של עיתוי.

ש: כבן נח, מי הייתה בשבילך דמות המופת התנכית?

אולי הייתם חושבים שנוח, אבל למען האמת הוא לא. חסרונו של נוח היה שהוא האמין בא-לוהים אבל לא העביר את האמונה לבני דורו. אולי זה מצחיק – משום שהוא היה האבטיפוס של היהודי – אבל דמות המופת שלי היא אברהם. האוהל שלו היה פתוח לארבעה כיוונים כדי לקבל בברכה נוודים וללמד אותם על מציאותו של א-ל אחד. יהיה נכון לומר שבמשך 75 שנים מחייו היה אברהם בן נוח, עד שא-לוהים התגלה אליו ואמר לו שהוא יהיה אבי העם היהודי. הקדשתי את חיי להפקת סרטים תיעודיים וספרים על התורה, והייתי רוצה להאמין שאני ממשיך במסורת של אברהם בקירוב אנשים אל התורה.

למרבה האירוניה, זכיתי לראות כיצד היצירה שלי משפיעה גם על יהודים. כתבתי ספר המלווה בסרט תיעודי בשם "חידת יציאת מצרים" (The Riddle of the Exodus), שבוחן הוכחות ארכיאולוגיות והיסטוריות ליציאת בני ישראל ממצרים. הרצאות בנושא זה שאני מוסר לקבוצות יהודיות ברחבי העולם, זוכות תמיד לתגובות מצוינות. הקהל נהנה לשמוע גוי שמציג טיעונים משכנעים על מהימנות התורה. עבורי זהו פן נוסף למסע מדהים, ומאוד ומאוד משתלם.

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן