רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

אקטואליה

פוקימון גו והיהודי הנודד

י״ט בתמוז ה׳תשע״ו י״ט בתמוז ה׳תשע״ו 25/07/2016 | מאת הרב שלמה בוקסבאום

לפתע כולם משוטטים ברחובות בחיפוש אחר מפלצות חבויות. זוהי תופעת הפוקימון גו שכבשה את העולם בסערה.

יש סיבה לכך שקבוצה של בני נוער נרגשים מציצים בסמארטפונים שלהם ומתקהלים מול משרד, בניין או פארק. הם חלק מתופעת הפוקימון גו שכבשה את העולם בסערה. לפתע כולם משוטטים ברחובות בחיפוש אחר המפלצות החבויות.

קסמו של משחק "המציאות הרבודה" טמון בכך שהוא מביא את עולם המשחקים הדמיוני היישר לתוך העולם שלכם. הסביבה שלכם משתנה, פשוטו כמשמעו, והופכת ללוח משחקים, כשאתם מושלכים היישר לליבו של האקשן ורואים דרך מסך הסמארטפון שלכם דברים שעין בלתי מזוינת אינה יכולה לראות, אולי אפילו הצצה חטופה ונדירה בפיקאצ'ו (אם אתם מרגישים טיפשים מאוד כרגע, אתם כנראה מעל גיל 25). טיול במורד הרחוב הופך להרפתקה של מלחמה ברעים, לכידת מפלצות ועלייה מרמה לרמה. חיי היומיום השגרתיים הופכים למסע אֶפּי.

בעודי מתבונן בתופעה זו, איני יכול שלא לראות את הדמיון הבולט בין מצב התודעה הכפול שחווים שחקני הפוקימון גו בחיפושיהם, לבין התודעה הכפולה שנאלץ היהודי הנודד לשאת עמו לאורך ההיסטוריה היהודית.

במשך למעלה מ- 2000 שנה, העם היהודי חי במצב של "מציאות רבודה". המתבונן הבלתי מיומן עשוי לחשוב שהיהודים נודדים באקראי ממקום למקום, חיים בגלות ומוּצאים להורג, נרדפים ממדינה אחת לאחרת, בתקווה שיוכלו לבסוף למצוא מקום בו יוכלו לחיות בשלום ולבנות מדינה יהודית משגשגת.

אולם היהודי הוא כמו שחקן הפוקימון שיודע, בעודו מטייל בעולם, שהמכשיר החכם שלו יגלה את המפלצות החבויות מסביב כדי שיוכל ללכוד אותן ולהתקדם לרמה הבאה. בעזרת מודעותו המפותחת היטב לגורל העם היהודי, היהודי הנודד יודע שבעודו עובר ממקום למקום, כל תחנה במסעו תכיל "מפלצות" חבויות משלה, בצורת אתגרים ייחודיים שיש להתגבר עליהם, כחלק מהמשימה של העם היהודי.

הרב גדליה שארר, מלומד יהודי דגול, מתאר עיקרון זה כדלקמן:

ידוע שמושג הגלות הוא כזה שהעם היהודי יכול להגביר את ניצוצות הקדושה שהוא מגלה בקרב האומות. כשבית המקדש היה קיים, הקדושה הייתה נמשכת מכל העולם ומתרכזת בארץ ישראל. אולם כשהעם היהודי חטא ונפל מאותה רמה, היה עליהם לצאת לגלות כדי להחזיר חזרה את הקדושה. כפי שאנו רואים לאורך כל ההיסטוריה שלנו בגלות, ארצות רבות נתנו לנו רשות לחיות בתוכן במשך שנים רבות, ואז לפתע פנו נגדנו, הפכו לאויבות שלנו וגירשו אותנו מאדמתן. הסיבה היא שאחרי שהשלמנו את המשימה שלנו באותו מקום, משימתנו משתנה ואז עלינו לגלות למקום אחר ולהשלים את משימתנו שם (אור גדליהו).

היהודי שחי בגלות חווה מציאות שונה מכל השאר. בעודו נודד ממקום למקום, הוא שומר על נאמנות למשימתו ועל החיבור שלו לתורה ולעם היהודי. למעשה, הוא "לוכד" את הכוחות החיוביים הפוטנציאליים (ניצוצות אור בלשון הקבלי) שקיימים באותם מקומות ומחזיר אותם למקורם הקדוש, כך שהוא מקרב אותנו בצעד נוסף לעבר ירושלים הבנויה.

כעת אנו מתחילים את תקופת האבל של שלושת השבועות, המגיעה לשיאה בתשעה באב ומסמלת את חורבן בית המקדש בירושלים ואת הגלות מאדמתנו. בתקופה זו, המטרה הרוחנית שלנו היא לחזק את עצמנו ולהרהר באלפיים שנות הגלות שעברנו כולנו. זהו זמן להיזכר שלמרות שעמדנו בפני אתגרים רבים, ולמרות שלעתים נדמה שאנו כה רחוקים מהמקום בו היינו רוצים להיות כעם, כל מאורע בהיסטוריה שלנו הוא חלק ממסע אֶפּי שמהווה את תוכנית האב של האלוקים כדי להחזיר אותנו לביתנו כעם חזק יותר.

הן שחקן הפוקימון גו והן היהודי הנודד רואים מציאות אחרת, הם מכווננים לאתגר העומד בפניהם – אתגר שרק הם יכולים לראות - והם לא מסירים עין מהמטרה של כיבוש אתגרים והגעה לדרגת רב-אמן במסע האֶפּי שלהם.

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן