רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

אקטואליה

ההצדעה במועל יד של המלכה אליזבת

ז׳ באב ה׳תשע״ה ז׳ באב ה׳תשע״ה 23/07/2015 | מאת ד"ר איווט אלט מילר

אל תניחו לצילום בן שמונים שנה להסיח את דעתכם מהסכנות האמיתיות שלנו.

למי שטרם שמע על הסקנדל התורן של בית המלוכה האנגלי: התפרסם השבוע סרטון בשחור לבן, שבו נראית סצנה של מפגש משפחתי באמצע שנות השלושים. שתי ילדות קטנות רוקדות יחד על המדשאה, בעוד שאמן ודודן מסתכלים עליהם בחיוך סובלני. הדוד שלהן כורע, ומעודד את הבנות להרים את ידיהן הימניות אל המצלמה, כשאמן מחרה מחזיקה אחריהן. תוך זמן קצר כל המשפחה מצדיעה במועל יד נאצי, ומחייכת אל הצלם.

הסצנה מטרידה גם כך, אולם היא מטרידה עוד יותר כשמסתבר שהגדולה מבין שתי הבנות שמופיעות בסרטון הביתי היא המלכה הבריטית אליזבת השנייה, ושהדוד שמעודד אותן מול המצלמה אינו אלא המלך אדוארד השמיני, שנפגש עם היטלר והיה מפורסם באהדתו לגרמניה הנאצית. הסאן הבריטי פרסם את הסרט בן 17 השניות באתרו, והציג תמונת סטילס מתוכו בעמוד השער שלו בשבת -17 ביולי 2015. הכותרת "ההייל המלכותי" זעקה מעל לתמונתה של המשפחה המלכותית הבריטית המחייכת ומצדיעה במועל יד.

כפי הנראה, קטע זה אינו אלא הראשון מבין סדרת קטעים שעלולים להוסיף מבוכה על מבוכה לבית וינדזור, משום שהערוץ הרביעי הבריטי הודיע על כוונתו להעלות סרט דוקומנטרי על בעלה של המלכה, הנסיך פיליפ, וקשריו המשפחתיים עם הנאצים. הוריו, הנסיך כריסטוף והנסיכה סופיה מיוון, העריצו באמת את היטלר, ואף טרחו לשעשע אותו בדירתם. למרות שבסופו של דבר בני הזוג הפנו את עורפם לנאציזם (סופי אפילו הצילה משפחה יהודית ביוון, כשהיא מסתירה אותם בביתה במשך מלחמת העולם השנייה), שלוש מאחיותיו של הנסיך פיליפ נישאו לנאצים, ובנים נוספים למשפחה המלכותית הנרחבת ביטאו אהדה לנאציזם במשך שנות השלושים.

ארמון בקינגהם ומוסדות בריטיים אחרים, הגיבו במהירות בניסיון למזער נזקים. אומרים שהמלכה אליזבת זועמת, ושהיא בקשה מהצוות שלה לברר אפשרות לתגובה משפטית. הארמון הנפיק הודעה שמדגישה את גילה הצעיר בסרטון, ואת 63 שנות שירותה לעמה. ועד שליחי הקהילות היהודיות בלונדון, הגוף היהודי המייצג הגדול ביותר באנגליה, יצא אף הוא להגנת בית המלוכה, ואמר ש"ממש לא הוגן" לדון את מעשיה של ילדה בת שבע.

קל להזדהות עם המלכה אליזבת: לא הוגן לנסות לבייש אישה מבוגרת, ברמז כאילו היא אחראית על סרטון ביתי שצולם לפני שמונים שנה. מספר אזרחים זועמים קראו אפילו לאסור את הכניסה למדינה על רופרט מרדוק, בעליו של הסאן.

חבל מאוד אם הסקנדל הנוכחי והזעם שהוא מעורר, יסיטו את תשומת הלב מהאיומים האמיתיים על היהודים כיום, מהנאציים ומאחרים.

למרבה הזעזוע, האידיאולוגיה הנאצית שעומדת מאחורי ההצדעה במועל יד, שכל כך מביכה את המלכה אליזבת, עדיין חיה, בועטת וצוברת אוהדים ברחבי אירופה.

באירופה כולה, נמצאות מפלגות ניאו נאציות במגמת עלייה. מפלגת יוביק ההונגרית, מפלגה ניאו נאצית במוצהר, זכתה ל-20% מקולות המצביעים בבחירות הכלליות בשנת 2014. מנהיגיה לובשים מדים שחורים בסגנון נאצי, מכנים את היהודים "סיכון בטחוני לאומי" להונגריה, וקוראים להקמת מחנות הסגר מיוחדים לצוענים. המפלגה הפשיסטית היוונית, שחר הזהב, הפכה למפלגה השלישית בגודלה בבחירות שנערכו בינואר 2015. עוד תשע מפלגות פשיסטיות ממדינות אירופאיות שונות יושבות בפרלמנט האירופי, לאחר שנבחרו באופן דמוקרטי, והן מפיצות את האידיאולוגיה המאוסה שלהן ברחבי אירופה ומחוצה לה.

גם ההצדעה הנאצית מתפשטת באופן בלתי רשמי. למרות שההצדעה המקורית נאסרה במדינות רבות, ה"קוונל" – חיקוי מרומז של מחוות היד הנאצית - מקובל ומופץ ע"י השחקן והאקטיביסט האנטישמי, דיודונה אמבלה אמבלה, והפך למחווה נפוצה שמבוצעת גם ע"י דמויות ציבוריות וגם ע"י אנשים פשוטים. ואלרי פורניון, שר הספורט הצרפתי, ניסה בשנת 2014 להתנגד לאלה שטוענים שזאת בסך הכל מחווה של חופש הביטוי: "הקוונל הוא מחווה נאצית והיא אנטישמית בבירור." למרות הכל, ההצדעה הזאת ממשיכה לצבור פופולאריות.

הניאו נאצים אינם הסכנה היחידה שעומדת היום בפני היהודים. בעוד שתמונותיה של המלכה אליזבת עומדות לדיון, ראש ממשלת בריטניה, דיויד קמרון, מצביע על איום עכשווי ממשי ליהודים: תאוריות קונספירציה אנטי יהודיות הרווחות בין המוסלמים באנגליה. קמרון הבהיר שהרבה אנשים בבריטניה מאמינים היום בטעות ש"היהודים פועלים ומפעילים כוח בכוונת זדון", שוקלים לנקוט באלימות נגד הקהילה היהודית, ומהווים סיכון אמיתי ליהודי בריטניה בפרט ולבריטניה בכלל.

שנאת יהודים מוסלמית מבוטאת בפתיחות הרבה ביותר על ידי אירן, שחוזרת ומאיימת למחוק את המדינה הציונית "מהמפה", וממשיכה לקרוא להשמדתה של ישראל, בעוד שהקהילה הבינלאומית מתדיינת על מעלותיו של הסכם הגרעין.

ההתמקדות באיומים האלה קשה, אך הכרחית. אנחנו חייבים להתייצב נגד האנטישמיות ולהתעמת עם האיומים נגדנו היהודים ונגד אחרים. תמונותיה של המלכה אליזבת בילדותה רק מסיחים את הדעת. עלינו למקד את כוחותינו וזמננו בסוגיות הלוחצות הרבות שזועקות לתשומת ליבנו ברגע זה.

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן