רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

אקטואליה

פנאטיות, נוסח נורבגיה

ז׳ באב ה׳תשע״א ז׳ באב ה׳תשע״א 07/08/2011 | מאת אלן מ. דרשוביץ

האם טרור נגד ישראל מוצדק יותר מאשר טרור נגד נורבגיה?

בראיון שנערך עם שגריר נורבגיה בישראל, הוא טען שהטרור של החמאס נגד ישראל מוצדק יותר ממתקפת הטרור האחרונה נגד נורבגיה. כהסבר לדבריו הוא אמר ש"אנחנו הנורבגים רואים את הכיבוש כסיבה לטרור נגד ישראל". במילים אחרות, הטרור נגד אזרחי ישראל הוא באשמתה של ישראל, לעומת הטרור נגד נורבגיה שמבוסס על "אידיאולוגיה שטוענת שנורבגיה, ובמיוחד מפלגת הפועלים, מוותרת על התרבות הנורבגית". קשה לי להאמין שהוא היה משחרר הצהרה כל כך פרובוקטיבית, בלי אישור מפורש מממשלת נורבגיה.

אינני זוכר מקרים דומים מן העבר בהם כל כך הרבה הבלים נדחסו לראיון כל כך קצר. ראשית, הטרור נגד ישראל החל כבר בשנת 1929, כשמנהיג העם הפלסטינאי – המופתי הגדול של ירושלים – הטיף לפעולות טרור על בסיס דתי, שהציתו התקפות טרור בהן נרצחו מאות יהודים, מבוגרים לצד צעירים. הטרור נגד היהודים המשיך גם בשנות השלושים, וכשישראל הכריזה על עצמאותה - זמן רב לפני כיבוש הגדה המערבית - הטרור הפך לאמצעי העיקרי לתקיפת ישראל לאורך הגבולות עם ירדן, מצרים ולבנון. אם הכיבוש הוא הסיבה לטרור נגד ישראל, מה הייתה הסיבה לכל הטרור שקדם לו?

נורבגיה כיום היא המדינה הכי אנטישמית והכי אנטי-ישראלית בכל אירופה

לא הופתעתי לשמוע את האמונות הטפלות ההיסטוריות האלה מפיו של השגריר הנורבגי. נורבגיה היא המדינה הכי אנטישמית והכי אנטי-ישראלית בכל אירופה כיום. ואני יודע זאת הן מניסיוני האישי - במסע האוניברסיטאות האחרון שלי, אף אוניברסיטה לא הייתה מוכנה להזמין אותי להרצות מבלי שאתחייב קודם לא לדבר על ישראל. והן מהניסיון הכללי - נורבגיה אוסרת את השחיטה היהודית אבל לא את המוסלמית, ומנהיגיה הפוליטיים והאקדמיים משחררים הצהרות שמעידות בגלוי על חציית הקווים מאנטי-ישראליות לאנטישמיות. כך למשל דבריו של ראש הממשלה הקודם של נורבגיה, בהם הוא גינה את אובמה על כך שראש הצוות שלו יהודי. אין מנהיג אירופאי נוסף שאמירה דומה שלו הייתה עוברת בשתיקה. אולם בנורבגיה האמירה הדוגמטית הזאת זכתה דווקא לשבחים, כמו אמירות אחרות באותה רוח שהובעו על ידי ראשי האקדמיה.

מחנה הנוער שהותקף עסק יום קודם לירי באורגיית שנאה אנטי-ישראלית. ובכל זאת, לעולם לא אטען שהאנטישמיות הנורבגית היא ש"גרמה" למעשה המזוויע נגד הצעירים הנורבגיים.

הגורמים לטרור רבים ושונים, אבל בשורה התחתונה יש לכולם גורם משותף: אמונה שאלימות היא תגובה ראויה למדיניות שנוגדת את דעתם של הטרוריסטים. הגורם המשותף האחר הוא שהרבה פעמים הטרור משתלם. נורבגיה, לדוגמא, תגמלה פעמים רבות את הטרור הפלסטיני נגד ישראל, והענישה את ישראל על מאמציה להגן על אזרחיה. בעוד שהממשלה הנורבגית מתיימרת לגנות מעשי טרור מכל סוג שהוא, היא מתייחסת אל הטרור הפלסטיני כבעל סיבה מוצדקת. וזוהי בהחלט הזמנה לטרור מתמשך.

חשוב מאוד שהעולם לעולם לא יתגמל טרור בתמיכה במדיניותם של אלה שמאמצים אותו כתחליף למשא ומתן, פתרונות דיפלומטיים או פשרה פוליטית.

אני לא מכיר אדם רציונאלי שניסה להצדיק את מתקפת הטרור נגד נורבגיה. ובכל זאת, יש הרבה נורבגים שלא רק מצדיקים התקפות טרור נגד ישראל, אלא אף משבחים אותן, מסייעים במימונן ונותנים להן לגיטימיות.

העולם חייב להתאחד בגינוי הטרור ובהענשת האחראים לכל מתקפה על אזרחים תמימים, ולא משנה מה המניע

העולם חייב להתאחד בגינוי הטרור ובהענשת האחראים לכל מתקפה על אזרחים תמימים, ולא משנה מה המניע או הגורם שמתיימר לעמוד מאחורי מעשיהם. נורבגיה, כמדינה, לא עשתה זאת. היא רוצה שכולנו נגנה את התקפת הטרור על אזרחיה, וזה באמת מה שאנחנו צריכים לעשות, אבל היא מסרבת להתנהג בעצמה על פי אותו הסטנדרט.

שום דבר טוב לא צומח מטרור, ולכן אל לנו לצפות מנורבגיה ללמוד איזשהו לקח מקרבנותיה. כפי שהבהיר השגריר בראיון הבורות שלו, "אלה מאיתנו שמאמינים [שהכיבוש הוא הסיבה לטרור נגד ישראל] לא ישנו את דעתם בשל המתקפה באוסלו." במילים אחרות, הם ימשיכו להחזיק בדעתם העיקשת שישראל היא הסיבה לטרור שמופנה כלפיה, ושאם ישראל רק תהיה מוכנה להפסיק את הכיבוש (כפי שהוצע בשנים 2000-2001 ושוב ב-2007), הטרור יסתיים. אפילו החמאס, שנורבגיה תומכת בו בדרכים רבות, הבהיר היטב שהוא לא יסיים את מאבקו האלים כל עוד ישראל ממשיכה להתקיים. החמאס מאמין שעצם קיומה של ישראל הוא הסיבה לטרור נגדה – דברים שמזכירים מאוד את דיבוריו הגבוהים של המפגע הנורבגי.

מזמן כבר הגיעה העת שנורבגיה תערוך חשבון נפש עמוק ורציני על עברה המוכתם בפשע השותפות בכל גווניה של השנאה העיוורת - בטווח שבין נאצים אנטישמיים לחמאס אנטישמי. נראה שהם יוכלו למצוא תבנית משותפת.

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן