רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

חברה ותרבות

חיזוקים רוחניים באמצעות ציורים

ט״ז במרחשוון ה׳תשע״ה ט״ז במרחשוון ה׳תשע״ה 09/11/2014 | מאת צוות aish.co.il

יש ציורים שפשוט מדברים לנשמה.

תמונה אחת שווה אלף מילים. לפני שנתחיל עם הדיבורים המלומדים, ניתן לציורים לדבר. התבוננו נא בתמונה, ונסו לחשוב מה היא מעוררת בכם:
 

הרבה אנשים מעידים שבציורים של אורית מרטין ישנו עומק נוסף. הם לא רק צבעוניים ומרתקים, אלא יש בהם ממד מסתורי וחבוי, שמעביר למתבונן חוויה רגשית ורוחנית.

"אנשים מספרים לי שהתמונות נותנות להם השראה ושהם מוצאים בהן אפילו תשובות לשאלות קיומיות, שנוגעות לכולנו: מי אני? מה תפקידי בעולם? האם יש בורא עולם? איך יוצרים אתו קשר? איך מרגישים אותו?", אומרת אורית מרטין, ציירת, מאיירת וסופרת, שמתכוננת לתערוכת יחיד גדולה בתיאטרון ירושלים בדצמבר הקרוב.

היא עצמה גדלה במשפחה רחוקה מחיי תורה, אבל מאז ומתמיד חיפשה תשובות רוחניות למשמעות החיים. השאלות ששאלה, מנקודת מבט פילוסופית אוניברסאלית, הביאו אותה לסדנאות מגוונת של ה"ניו-אייג'", אך היא לא קיבלה שם תשובה שסיפקה אותה. כאשר היא הדרימה לבאר-שבע, בעקבות בעלה שלמד שם רפואה, היא החלה לחבוש את ספסלי החוג לפילוסופיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ושם היא למדה בין השאר על הפילוסופיה של הדת, ושמעה במקביל הרצאות על הקבלה, ספר הזוהר ותורת החסידות.

"דווקא שם מצאתי אוצר של תשובות לשאלות ששאלתי – בשביל מה אנחנו חיים, מה פשר הסבל האנושי, למה כולם רודפים את עם ישראל ובכל זאת אנחנו מתקיימים לכל אורך ההיסטוריה... הבנתי, שיש לנו תפקיד רוחני בעולם, לגלות אור רוחני ולהפיץ אותו בעולם".

רגע מכונן בחייה ובאמונתה היה באותה תקופה, כאשר פגשה אישה צעירה שסיפרה לה על חווית מוות קליני שהיא עברה, ופירטה באוזניה מה היא הרגישה וראתה כשנשמתה יצאה מהגוף.

"היא ראתה את הנשמה עולה למעלה ופתאום התחילה לראות את חייה כמו סרט. כל מעשה שעשתה במהלכם עד אז הופיע שם, כאילו עומד חי מולה. יתר על כן: מכל מעשה טוב ומצווה שהיא עשתה, היא חשה עונג עצום תוך כדי החוויה. ואז, הופיע מלמעלה אור עצום שהקרין אהבה אינסופית, והוא העביר לה ללא מילים את המסר: 'עליך לחזור לעולם הזה, כי יש לך עוד תפקיד חשוב למלא פה'. החוויה האישית של האשה הזאת עשתה עלי רושם אדיר. התחלתי לקרוא ספרים על הישארות הנפש והבנתי שיש עולם עליון, שהמוות אינו סוף ושהחיים האלה הם רק מכון כושר לפיתוח 'השרירים הרוחניים' שלנו. וככל שאתה מרים משקל יותר כבד, כך השרירים הרוחניים שלך מתפתחים. לכן, כולנו – כל אדם באשר הוא, ובמיוחד עם ישראל – מקבלים הרבה ניסיונות כאלה", היא אומרת.

אורית החלה לחקור לעומק את הנושא, ולראיין אנשים שעברו מוות קליני. את סיכומיה היא כתבה באתר: פנימה, ומאוחר יותר, בספר שנקרא: "העולם שאחרי", שהיא הוציאה לאור יחד עם ידיד המשפחה ד"ר ברוך קסטנר, שאיבד בן בגיל 19, ולמד רבות בספר הזוהר על קורותיה של הנשמה אחרי שהיא עולה לעולמות עליונים.

אבל עיקר החידוש והבשורה של אורית מצויים דווקא בשילוב בין העולם הרוחני לעולם האומנותי. במקביל להתחזקותה הרוחנית, אימנה אורית מרטין את "השרירים" האמנותיים שלה: היא למדה ב"בצלאל" ובמדרשה לאמנות ברמת השרון, ובמהלך השנים איירה למעלה מחמישים ספרים לילדים ולמבוגרים, שחלק מהם כתבו שתיים מבנותיה וחלק מהם היא כתבה עצמה - ובהם גם קומיקס ברוח היהדות. בשנתיים האחרונות היא מתמקדת בציורים בטכניקה מעורבת עם משמעויות רוחניות, ובכך מצליחה למזג בין העולמות, ולהשתמש בעולם הרגש והאמנות ככלי להעביר את התחושות העמוקות של הקשר בין הגוף לנשמה.

"התמונות האלו מתרוצצות בראשי כל הזמן והבנתי שאני צריכה להביא לביטוי חזותי את התובנות הרוחניות שיש לי. המטרה היא לא רק לקשט את הבית בתמונות אסתטיות, אלא להעביר מסר רוחני".

מה המסרים שנושאים ציורייך?

"המסר הוא, שהעולם הרוחני העליון הוא אמיתי וקיים, שאנחנו איננו גוף שבתוכו נשמה, אלא נשמות שיש להן גוף – לצורך תפקיד מסוים: לגלות אור רוחני בעולם ולעולם! עיקר המסר הוא האור הרוחני, שכולנו אמורים ויכולים להתחבר אליו בעזרתו נבין את המשמעות הגדולה של מה שקורה, גם לפרט וגם לכלל".

איך את עושה את זה?

"אני משתמשת באלמנטים ויזואליים כמו גשר, מעגלי אור, מערבולת, עננים, אותיות, מגן-דוד וכו', ויוצרת בעזרתם סיפור שנושא מסרים מגוונים. לדוגמה, הציור 'שפע' - התמונה ממחישה מצב בו אנחנו מרגישים חלשים ומרוקנים מכוחות ולכאורה תקועים בדרך ללא מוצא. דווקא שם אפשר לקבל המון סיוע משמיים. כל מה שאדם צריך, זה לפתוח את עצמו, להרפות משליטה ולתת לעזרה השמימית להגיע אליו.
 

התמונה 'נתיב האור' מראה אדם שעומד במערבולת סוחפת, בבלגן של החיים שכולנו מכירים, ובאה להמחיש שאנחנו לא לבד בכאוס. יש נתיב אור משמיים שמאיר את הדרך והוא חזק הרבה יותר מהמערבולת.
 

הציור 'התעלות' - מראה שאדם מסוגל להתנתק מכבלי החומר ולהתעלות אל האור הגדול, שמושך אותו אליו במעלות הרוח.
 

בציור 'התעוררות' - אדם יוצא מהזווית הצרה שלו, משקיף על העולם וקולט שיש הרבה מעבר למה שהוא מסוגל לתפוס.

היהדות יכולה לסייע לנו להגיע לתוך הנשמה כדי להבין את כל אלה. לכן, המסר שאני מנסה להעביר בציוריי הוא שאנשים יתחברו לנשמתם, ויבינו שהיא אין סופית ולא תיגמר לעולם, מאחר שהיא חלק מבורא עולם. זה בהחלט יסייע להם לסדר את הפרופורציות בחיים".
 

לתמונות והסברים נוספים: באתר - www.oritmartin.com, ובטלפון - אורית מרטין 0527676321

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן