רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

תובנות מהחיים

תסבוכת במסעדה

כ״ג באדר א׳ ה׳תשע״א כ״ג באדר א׳ ה׳תשע״א 27/02/2011 | מאת אמונה ברוורמן

לפעמים הכוונות הטובות שלנו יותר מזיקות ממועילות.

במוצ"ש האחרון יצאתי עם בעלי למסעדה. וכמו שקורה כמעט בכל מסעדה בימינו, הסושי כיכב בתפריט והיה אחת המנות המבוקשות ביותר; וכמו שקורה כמעט בכל מסעדה במוצאי שבת, המקום היה דחוס.

תפסנו את שני המקומות האחרונים. מלצרית טרודה אחת טיפלה בכל הלקוחות, ובשלב כלשהו של הערב, אחד הסועדים ביקש מקלות אכילה סיניים. המלצרית, ביקשה את מקלות האכילה משף הסושי, שאף הוא היה טרוד עד מעל ראשו בטיפול בקהל, וכבר לא היה בדיוק סבלני. השף לקח את המקלות והשליך אותם אל המלצרית באגרסיביות, והיא הגיבה בבקשה (בטון כעוס ובצדק) שיזהר לא לפגוע בה עם המקלות.

למרות שהסצנה לא הייתה נעימה במיוחד, היא הייתה מסתיימת בכך, אלמלא התפרצותה של לקוחה נוספת. היא צעדה אל בעל הבית וגערה בו על הזלזול בנשים, ועל כך שהתרשל בכך שלא זינק מייד להגן על המלצרית שלו.

תוך רגעים ספורים המסעדה כולה המתה במעוּרבוּת, כל אחד ניסה להשמיע את דעתו ולשכנע את האחרים במשך הסעודה הווקאלית. עד שלבסוף בעל הבית פרש את ידיו בתסכול והודיע על סגירת המסעדה לאותו הערב.

למרות שהלקוחה הרגישה שהיא עושה את המעשה הנכון, בסופו של דבר יתכן והיא הזיקה יותר משהועילה

הדבר שריתק אותי בכל הסצנה, היה עד כמה גרועה יכולה להיות התוצאה של כוונות טובות. למרות שהלקוחה ודאי הרגישה שהיא עושה את המעשה הנכון כשהיא קמה להגן על המלצרית, וכפי הנראה שמחה להילחם למען נשים מנוצלות או מוטרדות בכל מקום שהוא – בסופו של דבר, יתכן שהיא הביאה לעובדת ההיא יותר נזק מתועלת.

אם היא לא הייתה אומרת דבר, התקרית הייתה מסתיימת במהירות. קורה שאנשים מאבדים שליטה ומתפרצים זה על זה ברגעי לחץ, אבל האירוע אינו אמור להתפתח מעבר לכך. התקרית אמנם לא הייתה נעימה, אבל יתכן מאוד שהמלצרית הייתה מעדיפה להחליק ולהמשיך הלאה. יתכן אפילו שהשף הגיב לפרובוקציה קודמת של אותה מלצרית.

כעת, גם בעל הבית וגם השף היו מתוסכלים מתגובת המחאה של המלצרית, שלכאורה היוותה את יריית הפתיחה לכל התסיסה במסעדה. רוב הסיכויים שמי שישלם את המחיר – יינזף ואולי אפילו יפוטר – יהיה העובד בדרגה הנמוכה ביותר, וזה שהתנהגותו אולי תרמה לבלגן. ניחשתם נכון, המלצרית.

המקרה הזה ממחיש בצורה מיוחדת כמה חשוב לחשוב לפני ובמשך כל מעשה של חסד. ברור שללקוחה היו כוונות טובות, אבל האם זה מה שהמלצרית רצתה? האם זה היה לטובתה, או אולי לרוע המזל, לרעתה? מעשים שנראים כמו חסד, עלולים להיות הרסניים בפועל. הלקוחה לא עצרה לבחון את תוצאות מעשיה, ולא חשבה על הטובה האמיתית של כולם. הכוונות הטובות שלנו לא מספיקות, אם המעשים או המילים שלנו פוגעים בבני אדם.

הסיפור הזה אמור לגרום לכולנו לעצור ולחשוב. אני עצמי למשל הפקתי ממנו כמה לקחים – והראשון הוא לבקש בפעם הבאה מנות ארוזות לבית!

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן