לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




אודות המחבר

יהודית דיקמן

אחרי חודש בגן עדן

אחרי חודש בגן עדן

מאת

בגן עדן היו החיים בתוך מציאות מהוקצעת ומושלמת, אנחנו עכשיו נדרשים לייצר אותה בעצמנו.


נוגע לא נוגע

נוגע לא נוגע

מאת

על יעקב ועשו ועל הגשר המיוחד בין יום הכפורים לסוכות.


הגיע העת לסלוח

הגיע העת לסלוח

מאת

איך מילה יכולה להשיב לאחור את הגלגל שכבר הצטברו בפנימיותו כעס, צער, טינה ואכזבה כה רבים?


כמים ליבך

כמים ליבך

מאת

רק צריך רגע קטן כדי למלא את הקנקן, לעצור רגע, ולהתכונן למפגש.


"אם אשכחך ירושלים"

מאת

תשעה באב כולו הוא יום של אי השלמה, איננו רוצים שיהפוך ליום זיכרון.


לקוצים יש שושנה

לקוצים יש שושנה

מאת

המקטר יכול לבחור להיות קורבן ומסכן. אבל הוא יכול לבחור לקום ולעשות, ליזום, לקחת אחריות ולהיות מנהיג.


 קנאה תחרות והשראה- שינוי גישה

קנאה תחרות והשראה- שינוי גישה

מאת

תפיסת תחרות בתודעת מחסור, מעכבת אותנו מלהצליח לממש את הפוטנציאל שלנו.


איזור הנוחות- איזור הנכות

איזור הנוחות- איזור הנכות

מאת

לעמוד במקום או לקום ולהתחיל ללכת? התשובה לזה היא כל ההבדל.


באה שבת באה מנוחה

באה שבת באה מנוחה

מאת

השבת היא אוטופיה, אי של חופש אמיתי בחיינו.


פורים וחטא מכירת יוסף

פורים וחטא מכירת יוסף

מאת

בפרס הדהדו הרישומים של חטא מכירת יוסף, וכדי להסיר את רוע הגזירה אסתר צריכה את הגיבוי של כל העם.


שברת שילמת

שברת שילמת

מאת

לא יכול להיווצר מצב שמשהו יתוקן, על חשבונם של אחרים. אין קרבנות של מערכת.


שמיעת האוזן

שמיעת האוזן

מאת

קבלת ידע חדש מצריכה את העדינות הנפשית של פתיחות והתבטלות, המקופלת בכח השמיעה


אוכלי המן

אוכלי המן

מאת

יותר קל להיות עבד שמקבל את המנה הדלוחה אך המובטחת שלו מהאדון בסוף היום,  מאשר להיות בן חורין שצריך לשאת עיניים אל השמים ולבטוח ולהאמין כל יום מחדש,שהאוכל אכן בוא יבוא.


עשר מכות/ עשר דברות?

עשר מכות/ עשר דברות?

מאת

חמש המכות הראשונות הם הסדנא ללימוד המשמעות של 'בין אדם למקום' והאחרונות של 'בין אדם לחברו


 פרשה סתומה

פרשה סתומה

מאת

אף אחד לא שם לב שבעומק בעומק, מתחילה צרת השעבוד.


בדמייך חיי

בדמייך חיי

מאת

ברית אמתית יכולה להתקיים,רק כאשר כל אחד מביע נכונות לוותר על דברים שהיה רגיל אליהם.


הבכי ומשמעותו

הבכי ומשמעותו

מאת

הבכי הוא פורקן לרגשות שאי אפשר לבטא במילים.


כי במקלי עברתי

כי במקלי עברתי

מאת

החסדים להם אני זוכה מחייבים אותי לענווה


הכי אחי

הכי אחי

מאת

רק אירופה שביטלה את סמכותו של התנ"ך, הרשתה לעצמה סוף סוף לבצע את מה שהגה סבה הקדמון, עשיו.


ויהי אור

ויהי אור

מאת

גם אני רוצה תיבה שתגן עלי ועל אהוביי מהסער ההומה מסביב


הסוכה ומתנותיה

הסוכה ומתנותיה

מאת

חתונה ושבע ברכות, אורחים ומתנות: הכל קורה בשבוע הזה!


ניתוח לב פתוח

ניתוח לב פתוח

מאת

בסוף הערב, האורות מתעמעמים בחדר הניתוח, כלי הניתוח נאספים, עכשיו מחשבים מסלול מחדש ומכינים תכנית הבראה.


דרך עץ החיים

דרך עץ החיים

מאת

אושר אמיתי נובע מהידיעה שיש לי מטרה בחיים ושאינני חיה  את חיי לשווא, ושאני משתמשת בקושי כקרש קפיצה, שימנף ויצמיח אותי ואת המעגלים סביבי


סליחה, טעות

סליחה, טעות

מאת

על ערי מקלט, חוסר תשומת לב וחידוש הקשר.


קודם אני

קודם אני

מאת

הבסיס האמתי לקשר הוא נאמנות הדדית.


לולא האמנתי

לולא האמנתי

מאת

אלול קורא לי לשינוי, להיכנס למקומות שברחתי מהם, לבחון את הדברים שהתחלתי או הבטחות שהבטחתי, ולא סיימתי, ולא קיימתי.


מחורבן לבנין- שבר, משבר ומבשר

מחורבן לבנין- שבר, משבר ומבשר

מאת

מתוך המשבר תיווצר לידה, ובמשבר יימצא שבר, והמשבר יביא את המבשר.


יישוב סכסוכים

יישוב סכסוכים

מאת

מנהיגים אמתיים הם אנשים שמעמידים את טובת הקבוצה מעל לטובתו של יחיד מן הקבוצה.


איש אשר רוח בו

איש אשר רוח בו

מאת

3 תכונות יסוד, ההכרחיות למנהיג.


קיץ וחורף לא ישבותו

קיץ וחורף לא ישבותו

מאת

הדור החדש הנכנס לארץ הוא דור שונה: על הגבול משתנׇה גם הדרך להוביל את העם, ההכאה לא תועיל. עכשיו צריך לדבר.


אורו של עולם

אורו של עולם

מאת

למה ירושלים כל כך מרגשת אותנו?


למה לא לנקום

למה לא לנקום

מאת

הגבול בין הצד הצודק שבנקמה, ובין ההשחתה והקלקול שהיא מביאה אתה, הוא עדין ודק.


 לא לרוץ במדרגות

לא לרוץ במדרגות

מאת

ברוחניות, אי אפשר לדלג על מדרגות וכל מדרגה צריכה להיות תוצאה של עבודה פנימית.


וראה בטוב ירושלים

וראה בטוב ירושלים

מאת

ירושלים שטה תמיד בתוך היסטוריה וקדושה, הלכה ואגדה, אהבה ושנאה, מלחמה ושלום.


לא על הלחם לבדו

לא על הלחם לבדו

מאת

ללילה אחד, גם לי יש אפשרות לחזור להיות ילד שאביו מושיט לו את ידו הנטויה והחזקה, והוא נותן בו את כפו הקטנה והולך אחריו באהבה, באמון, אל המדבר.


ארבעה: מי יודע?

ארבעה: מי יודע?

מאת

מהי משמעות המספר ארבע בהגדה ובמצוות ארבע כוסות בפרט?


תובנות מליל הסדר

תובנות מליל הסדר

מאת

כמה רעיונות מן ההגדה.


אחדות בזמן ומקום

אחדות בזמן ומקום

מאת

למה להקהיל את כל העם בשביל לשמוע על המשכן והשבת?


כאשר אבדתי אבדתי

כאשר אבדתי אבדתי

מאת

הקשר בין יוסף, משה ואסתר המלכה


הרגע המכונן

הרגע המכונן

מאת

כדי להיות עץ מניב פרות, צריך לקום ולעשות מעשה.


הפוך על הפוך

הפוך על הפוך

מאת

פרעה לא יכול לראות אחרת, הוא שבוי במה שהוא מאמין.


על מטה, נחש ועל אנשים עם שם

על מטה, נחש ועל אנשים עם שם

מאת

בני ישראל לא האמינו בעצמם שהם ראויים להיגאל. הם נדרשים לשוב ולהאמין שניתן להפוך את הנחש למטה.


על פתיל קצר ואיפוק

על פתיל קצר ואיפוק

מאת

לפעמים הבגרות נמדדת דווקא באי-היכולת להתאפק, להגיב ברגע לצעקה העולה מן הבור.


על מה ולמה חנוכה?

על מה ולמה חנוכה?

מאת

תמיד יש לנו את הבחירה להסתפק, להרים ידיים, להיות הגיוניים וריאליים, או להיות מכבים ולנסות בכל זאת.


השתקפויות במים

השתקפויות במים

מאת

ההבדל התהומי בין התרבות היוונית לגישה היהודית מתבטאת בשני סיפורים דומים אך שונים.


מאבק תרבויות

מאבק תרבויות

מאת

מאבק שרו של עשו עם יעקב ממשיך להדהד גם בסיפור חנוכה ולדורות הבאים.


מי הילד הטוב?

מי הילד הטוב?

מאת

לפעמים אנו מתקשים אפילו בזיהוי המניעים האמיתיים של עצמנו. מי הטוב ומי הרע?


להתחיל מבראשית

להתחיל מבראשית

מאת

אנחנו קמים בבוקר שאחרי אל חיי החולין והשגרה כדי לדעת טוב ורע ולחבר את הרוח אל הגשם.


סוכות-חג האהבה

סוכות-חג האהבה

מאת

הסוכה המחבקת מקיפה לא רק את המחשבות, הכוונות והרצונות אלא גם את הגוף עם שלל כוחותיו.


פגישה עם עצמי

פגישה עם עצמי

מאת

אני מוזגת תה לספל הגדול שלי וקובעת דייט – ואני צריכה לזה קצת אומץ.